Rozwój hybryd w STIHL: Oznacza to, że twórcy oprogramowania działają jednocześnie w świecie urządzeń bezprzewodowych i benzynowych. Jest to podejście, które będzie zyskiwać na znaczeniu w nadchodzących latach ze względu na nieunikniony trend technologiczny zmierzający w kierunku elektronarzędzi bezprzewodowych. Aby wykorzystać słynną moc marki STIHL do innowacji i utrzymać się w czołówce producentów produktów akumulatorowych, coraz więcej pracowników zajmuje się rozwojem obu obszarów napędowych. Jak to jest żyć pomiędzy światami? Max Ryssel (2/CYC) i Stefan Kaats (2/CYF-ka) przedstawiają spostrzeżenia.
W ciągle zmieniającym się świecie coraz ważniejsze staje się szybkie dostosowywanie się do nowych sytuacji – dotyczy to również firmy STIHL. Pracownicy Działu Rozwoju są na co dzień przyzwyczajeni do elastycznego i szybkiego reagowania na różnorodne okoliczności, tak aby projekty były realizowane bezpiecznie i terminowo. „Rozwój hybrydowy” oznacza dokładnie to: Szybka adaptacja do zmieniającego się krajobrazu projektu oraz trendu technologicznego zmierzającego w kierunku urządzeń bezprzewodowych. Pracownicy, którzy wcześniej pracowali w sektorze silników spalinowych, wnoszą swoje wieloletnie doświadczenie i wiedzę specjalistyczną do rozwoju elektronarzędzi bezprzewodowych.
Jak relacjonuje Jochen Eichner (2/CRF), który sam pracuje nad rozwojem zarówno w segmencie akumulatorowym, jak i silników spalinowych, „daje to korzyści zarówno klientom końcowym, którzy wiedzą, że ich wymagania jakościowe dotyczące elektronarzędzi STIHL są spełniane dzięki wspólnej wiedzy specjalistycznej, jak i samym pracownikom, którzy mogą poszerzyć swoje bogate doświadczenie, pracując w dziedzinie rozwoju elektronarzędzi bezprzewodowych”. Wielu deweloperów już pracuje w obu światach. Dzięki temu firma STIHL może elastycznie reagować na zewnętrzne wpływy środowiskowe i wewnętrzne decyzje strategiczne.
Szerokim wachlarzem szkoleń firma wspiera pracowników w wejściu w świat rozwoju elektronarzędzi bezprzewodowych – również we współpracy z Wyższą Szkołą Zawodową w Esslingen.
Max Ryssel (2/CYC) i Stefan Kaats (2/CYF-ka) opowiadają o swoich doświadczeniach w świecie narzędzi bezprzewodowych i silników spalinowych.
W jakich obszarach rozwój produktów bezprzewodowych może skorzystać na technologiach napędzanych benzyną?
STEFAN KAATS: W sektorze silników spalinowych firma STIHL ma wieloletnie doświadczenie w zakresie skutecznego wprowadzania produktów na rynek. Ponadto wymagania i metody pracy dotyczące naszych produktów napędzanych benzyną są bardzo dobrze znane i zrozumiałe. To właśnie stanowi dobrą podstawę do projektowania wysokiej jakości produktów konsumenckich i profesjonalnych w sektorze bezprzewodowym.
Jakie są główne różnice między rozwojem technologii bezprzewodowych a rozwojem silników spalinowych?
MAX RYSSEL: Oczywiście podstawy technologii napędowej oraz związane z nią wymagania i zależności. Wpływy systemowe i wzajemne oddziaływania techniczne są znacznie bardziej widoczne w przypadku silników spalinowych. Jeżeli dokonam jakiejś zmiany w silniku, może to mieć wpływ na emisję hałasu lub inne negatywne skutki dla całego układu. W przypadku elektronarzędzi bezprzewodowych możliwe jest wyraźniejsze rozróżnienie poszczególnych elementów całego systemu. Dzięki temu łatwiej jest stosować te same komponenty w różnych produktach, co w niektórych przypadkach znacznie skraca czas opracowywania produktów bezprzewodowych.
Jakie zasoby są przydatne dla kogoś, kto chce pracować w świecie bezprzewodowym?
MAX RYSSEL: Kiedy zaczynałem, doświadczenie w zarządzaniu projektami, znajomość technologii elektronarzędzi i ich zastosowań oraz sieć kontaktów osobistych stanowiły dla mnie dobry fundament. Mogłem również wykorzystać posiadaną już specjalistyczną wiedzę w określonych obszarach zadań. Ponadto, wewnętrzne szkolenie STIHL „Elektrotechnika dla inżynierów”, opracowane we współpracy z Wyższą Szkołą Zawodową w Esslingen, pomogło mi w wejściu w świat elektronarzędzi bezprzewodowych. Choć oczywiste jest, że nie może to zastąpić całego kursu inżynierii elektrycznej.
Jakie wyzwania pojawiają się przy przechodzeniu na rozwój produktów bezprzewodowych?
STEFAN KAATS: Największym wyzwaniem, gdy dopiero wchodzi się w tę branżę, jest zdobycie wiedzy na temat konkretnych technologii. Produkt bezprzewodowy ma oczywiście znacznie więcej podzespołów elektronicznych i mniej elementów przekładni mechanicznej. Wymagania techniczne są także różne, na przykład w zakresie oddziaływań środowiskowych. Dzięki temu jest to zajęcie równie wymagające, co satysfakcjonujące. Oprócz wejścia w nową dziedzinę technologii, nastąpiła również restrukturyzacja organizacji rozwoju i musieliśmy zapoznać się z nowymi warunkami ramowymi procesu rozwoju.
Jakie są zalety i wady „rozwoju hybrydowego”?
MAX RYSSEL: STIHL może zyskownie wykorzystać kompetencje doświadczonych pracowników w obu obszarach i dzięki temu elastycznie reagować na wymagania projektów i strategii. W tym procesie wiedza i idee wzajemnie się uzupełniają. Choć hybrydowy model życia czasami oznacza mniejszy poziom zaawansowania technologicznego w grupach produktów ze względu na coraz szersze spektrum zadań, nadal możesz pozycjonować się jako osoba wszechstronna w obszarze rozwoju.
Jak udaje Ci się łączyć oba światy?
STEFAN KAATS: Aby osiągnąć wysoki poziom w obu dyscyplinach, ważne jest ciągłe doskonalenie i uczenie się na projektach wykorzystujących obie technologie, zarówno produkty bezprzewodowe, jak i zasilane benzyną. W tym przypadku coraz ważniejsze jest przekazywanie wiedzy specjalistycznej między współpracownikami i zaufanie do specjalistów projektu.
Dlaczego ważne jest dla Ciebie, aby być aktywnym w obu światach?
STEFAN KAATS: Mój osobisty entuzjazm dla dwusuwowych silników spalinowych to powód, dla którego ważne jest dla mnie, aby w mojej pracy nadal uczestniczyć w „historii sukcesu silników benzynowych”. Jednocześnie traktuję rolę hybrydową jako osobistą szansę na dalszy rozwój oraz poznanie nowych technologii i sposobów pracy. W przypadku produktów bezprzewodowych jestem szczególnie zafascynowany faktem, że za pomocą kilku kliknięć można uzyskać zupełnie inne zachowanie maszyny, zmieniając wartości w układzie elektronicznym – na przykład za pomocą krzywej wydajności, na której można zdefiniować wyższą moc wyjściową nawet przy niskich prędkościach. Dzięki temu maszyna jest bardzo mocna nawet przy niskich prędkościach. Połączenie tych dwóch zajęć daje mi możliwość podejmowania się codziennie ekscytujących i trudnych zadań oraz rozwoju osobistego.