Waiblingen, 27.4.2021 | Komunikat prasowy firmy
W roku obrotowym 2020 Grupa STIHL osiągnęła przychody w wysokości 4,58 miliarda euro. Oznacza to wzrost o 16,5 proc. w porównaniu do roku poprzedniego (2019: 3,93 miliarda euro). 90 procent przychodów wygenerowano poza granicami Niemiec. Gdyby nie uwzględniać wpływu różnic kursowych, przychody wzrosłyby o 20,8 procent. W związku z pozytywnymi wynikami działalności gospodarczej liczba pracowników wzrosła o 9 procent do 18 200 pracowników na całym świecie (stan na 31 grudnia 2020 r.). Struktura kapitałowa grupy kapitałowej pozostaje bardzo solidna, ze wskaźnikiem kapitału własnego na poziomie 69,6 procent. Zgodnie z przyjętą polityką, inwestycje będą nadal finansowane z własnych środków płynnych Grupy. Podobnie jak w latach ubiegłych inwestycje znacznie przekroczyły amortyzację. W 2021 roku STIHL spodziewa się dalszego wzrostu sprzedaży jednostkowej i przychodów – między innymi dzięki wprowadzeniu licznych nowych produktów.
W 2020 roku Grupa STIHL odnotowała wzrost sprzedaży i przychodów na niemal wszystkich rynkach. Spółka odnotowała najwyższy wskaźnik wzrostu w segmencie urządzeń bezprzewodowych. Udział produktów bezprzewodowych w ogólnej sprzedaży wynosi obecnie 17 procent i nadal rośnie. Duży wzrost sprzedaży odnotowano także w segmencie pojazdów z napędem benzynowym, przy czym wolumen sprzedaży był znacznie wyższy niż w segmencie pojazdów bezprzewodowych. Popyt na narzędzia napędzane benzyną wzrósł, zwłaszcza w Ameryce Północnej. „Na początku pandemii koronawirusa, pomimo pesymistycznych prognoz, postanowiliśmy kontynuować produkcję na wysokim poziomie i z zachowaniem najbardziej rygorystycznych standardów ochrony przed zakażeniami, aby móc zaopatrywać naszych klientów. W marcu i kwietniu 2020 r., gdy wielu dealerów było zmuszonych tymczasowo zamknąć swoją działalność z powodu pandemii koronawirusa, odnotowaliśmy dotkliwe straty. Jednak od maja popyt na produkty STIHL wyraźnie wzrósł, dzięki czemu szybko udało nam się z nawiązką zrekompensować początkowe straty” – relacjonuje dr. Bertram Kandziora na konferencji prasowej poświęconej bilansowi spółki. Do silnego wzrostu sprzedaży przyczyniły się przede wszystkim nowe produkty wprowadzone na rynek. Na przykład, sekator ogrodowy STIHL GTA 26 przeznaczony do pielęgnacji ogrodów, a także akumulatorowy nożyce do żywopłotów o dużym zasięgu STIHL HLA 66 i piła łańcuchowa z silnikiem benzynowym STIHL MS 400 CM – oba urządzenia przeznaczone do użytku profesjonalnego – cieszyły się ogromną popularnością. W związku z tym popyt na produkty marki STIHL był duży zarówno wśród klientów krajowych, jak i wśród użytkowników profesjonalnych z branży ogrodniczej, architektury krajobrazu, rolnictwa, leśnictwa i utrzymania dróg, którzy musieli kontynuować pracę pomimo ograniczeń spowodowanych pandemią. „Efekt kokonu” był również pozytywny. Wielu klientów spędziło w zeszłym roku zauważalnie więcej czasu w domu, pracując w ogrodzie. Ponadto pogoda wiosną była bardzo dobra, co przełożyło się na duży popyt na narzędzia ogrodnicze STIHL.
„Skuteczna ochrona zdrowia, proaktywne zabezpieczanie łańcuchów dostaw i utrzymanie produkcji na wysokim poziomie stanowiły filary naszej strategii w ubiegłym roku. Jako firma rodzinna ponosimy dużą odpowiedzialność wobec naszych pracowników, dealerów i klientów. Dlatego już na wczesnym etapie opracowaliśmy i wdrożyliśmy szeroką gamę działań w różnych obszarach firmy” – podkreślił Prezes Zarządu STIHL. Najważniejszym priorytetem była skuteczna koncepcja higieny, wdrożona w ścisłej współpracy z właściwymi władzami, w celu ochrony zdrowia naszych pracowników. Jednocześnie firma dostarczała z wyprzedzeniem wszystkie części dostępne w zakładach do zakładów montażowych lub zlecała ich dostawę dostawcom. Doktor Kandziora: „W tym zakresie skorzystaliśmy z zalet naszej własnej sieci produkcyjnej, a także z silnych partnerstw z naszymi dostawcami. Musieliśmy jednak elastycznie dostosowywać plany montażowe na różne sposoby”. Firma wspierała dealerów STIHL, oferując im m.in. wydłużone terminy płatności. Kompleksowe i wyprzedzające planowanie logistyki produkcji i sprzedaży pozwoliło firmie STIHL w największym możliwym stopniu utrzymać łańcuchy dostaw i w dużej mierze zaspokoić wysoki popyt klientów. „Doświadczyliśmy jednak również pewnych opóźnień w dostawach produktów, na które popyt był szczególnie wysoki” – dodał dr. Kandziora.
Firma STIHL w 2020 roku osiągnęła znaczący wzrost sprzedaży jednostkowej i przychodów na rynku niemieckim, po raz pierwszy przekraczając granicę 400 milionów euro przychodów. Efekt kokonu był zauważalny także w Niemczech. Klienci poświęcali więcej czasu i środków na własny dom i ogród. Jednak duży popyt w połączeniu z jednoczesnym występowaniem wąskich gardeł w łańcuchach dostaw stworzyły pewne wyzwania i trudności w realizacji dostaw. Tendencja ta utrzymywała się w pierwszym kwartale 2021 roku, w związku z czym klienci czasami musieli czekać na zamówione produkty.
Niemiecka siedziba sprzedaży STIHL w Dieburgu mogła kontynuować działalność bez zakłóceń podczas pandemii. Pracownicy centrali sprzedaży pracowali zdalnie z domu, natomiast działy logistyki i inne istotne działy kontynuowały pracę na miejscu. Wydarzenia dla dealerów – takie jak STIHL „Treff” – oraz seminaria szkoleniowe są również oferowane w formacie cyfrowym, co pozwala na stały dialog z dealerami. Nowy magazyn wyrobów gotowych został oddany do użytku zgodnie z planem wiosną, co jeszcze bardziej usprawniło logistykę.
W marcu 2020 r. z powodzeniem uruchomiono na rynku niemieckim własny sklep internetowy STIHL www.stihl.de. Sklep umożliwił klientom zamawianie elektronarzędzi STIHL online z dostawą bezpośrednio pod drzwi. Oferta e-commerce wzmocniła również sieć autoryzowanych dealerów firmy, ponieważ przy każdym zakupie w sklepie internetowym STIHL klienci otrzymują rekomendację najbliższego dealera. Jak już wcześniej wspomniano, dealer ten jest ich osobistym punktem kontaktowym, udziela porad na miejscu i świadczy profesjonalne usługi serwisowe. Za świadczenie tych usług lokalny dealer otrzymuje od firmy STIHL zapłatę za każdy zakup dokonany online. Firma wzmocniła swoją działalność w zakresie handlu elektronicznego i stopniowo rozszerza sklep internetowy na rynki międzynarodowe. Po wprowadzeniu produktu we Francji jesienią ubiegłego roku, w tym roku nastąpi to także w Hiszpanii, Portugalii, krajach Beneluksu, Włoszech, Wielkiej Brytanii, Nowej Zelandii i Australii.
ANDREAS STIHL AG & Co. KG, niemiecka spółka dominująca grupy kapitałowej, osiągnęła w 2020 roku rekordowe przychody w wysokości 1,38 miliarda euro. Oznacza to wzrost o 14,3 proc. w porównaniu do roku poprzedniego (2019: 1,21 miliarda euro). Wskaźnik eksportu pozostał na wysokim poziomie 89,2 procent. Liczba pracowników wzrosła o 3,4 procent, do 5262 pracowników. Na dzień 31 grudnia 2020 r. w Waiblingen pracowało łącznie 3777 osób, w Ludwigsburgu – 235, w Fellbach – 386, w Weinsheim – 797, a w Wiechs am Randen – 67. Prezes Zarządu STIHL podkreślił: „W ubiegłym roku nasi pracownicy wykazali się bardzo wysokim poziomem zaangażowania i elastyczności. Aby sprostać wysokiemu zapotrzebowaniu na elektronarzędzia marki STIHL, konieczne było wyjątkowe zaangażowanie – praca na dodatkowe zmiany i w niedziele. Chciałbym podziękować wszystkim pracownikom za wspaniałą pracę i osobiste zaangażowanie.” Aby wyrazić wdzięczność za to silne zaangażowanie, firma STIHL dzieli się swoim sukcesem biznesowym z pracownikami siedziby głównej, wypłacając im roczną premię w wysokości 69 procent miesięcznego wynagrodzenia. Ponadto w ubiegłym roku wypłacono premię związaną z koronawirusem. Wolumen inwestycji w siedzibie głównej utrzymuje się na wysokim poziomie 155 milionów euro. Większość inwestycji finansuje projekty budowlane, takie jak kompleks budynków składający się ze świata marki STIHL, budynków administracyjnych i stołówki w siedzibie głównej firmy przy Badstraße w Waiblingen, Mia Stihl Kindertagesstätte – ośrodka opieki nad dziećmi w Waiblingen – a także rozbudowę logistyki w Waiblingen-Neustadt o biura dla działu produkcji i materiałów. Zwiększono również inwestycje w badania i rozwój, infrastrukturę informatyczną oraz technologię produkcji.
„W ubiegłym roku udało nam się umocnić naszą wiodącą pozycję na rynkach światowych. W tym roku będziemy musieli również stawić czoła wyzwaniom związanym z łańcuchem dostaw i przepływem materiałów. Co więcej, ważne jest zadbanie o zabezpieczenie przyszłości Grupy STIHL w perspektywie średnio- i długoterminowej. Dzieje się tak, ponieważ nasza branża przechodzi obecnie przez okres poważnych przemian, których siłą napędową jest rosnąca digitalizacja i dekarbonizacja. „Na rynkach obserwujemy rosnącą presję konkurencyjną w segmencie akumulatorowym, zmieniające się wymagania klientów oraz nowe kanały informacji i sprzedaży” – wyjaśnia prezes zarządu STIHL. Firma zainicjowała szereg projektów mających na celu zarządzanie tą transformacją. Proces ten będzie kładł jeszcze większy nacisk na przyszłe wymagania rynku i samych klientów. Grupa kapitałowa STIHL będzie miała również siłę, by rozwijać się w perspektywie średnio- i długoterminowej. „W nadchodzącym roku fiskalnym 2021 jestem optymistą i spodziewam się wzrostu sprzedaży i przychodów” – kontynuuje dr. Kandziora.
„Firma STIHL jest związana z naturą od momentu swojego powstania. Korzenie naszej firmy tkwią w leśnictwie, a nasze produkty pomagają w odpowiedzialnym korzystaniu ze środowiska, jego utrzymaniu i ochronie” – wyjaśnia prezes zarządu STIHL. Firma STIHL realizuje cel Porozumienia paryskiego w sprawie klimatu, jakim jest ograniczenie globalnego ocieplenia do wartości mniejszej niż dwa stopnie Celsjusza. Jednym z elementów strategii klimatycznej firmy STIHL jest fakt, że od stycznia 2021 r. STIHL działa w Niemczech w sposób neutralny klimatycznie. Światowe firmy produkcyjne pójdą w ich ślady w 2022 r., a międzynarodowe firmy sprzedażowe najpóźniej w 2028 r. Skupiono się na bezpośrednich i pośrednich emisjach dwutlenku węgla (zakres 1 i 2 zgodnie z Protokołem dotyczącym gazów cieplarnianych), na które można mieć bezpośredni wpływ. Przykładowo, całe zapotrzebowanie na energię elektryczną w Niemczech jest pokrywane dzięki zakupowi 100% zielonej energii elektrycznej. W krótkiej perspektywie STIHL kompensuje emisję dwutlenku węgla, której nie da się uniknąć, wspierając międzynarodowe projekty ochrony klimatu, posiadające certyfikat jakości „Gold Standard”, uznawany na całym świecie i niezależny. Zrównoważone środki efektywności energetycznej pozwolą na dalszą redukcję emisji w perspektywie długoterminowej. Ponadto, aby stale zmniejszać ilość kompensowanej emisji dwutlenku węgla, zwiększa się produkcję zielonej energii w naszym kraju.
Nowe produkty wprowadzone na rynek od końca 2020 i zostanie wprowadzony na rynek w pierwszej połowie 2021 roku:
Nowa kolekcja modowa i wysokiej jakości wybór akcesoriów pojawiły się w sklepie firmowym STIHL dokładnie na początku sezonu ogrodniczego 2021. Sklep oferuje również duży wybór produktów dla dzieci, w tym bezprzewodową dmuchawę-zabawkę i zasilaną bateryjnie kosę-zabawkę z pasującymi akcesoriami.
Chociaż imprezy sportowe borykają się obecnie z trudnościami, seria STIHL TIMBERSPORTS® miała udany sezon 2020 dzięki alternatywnym formatom i elastycznemu czasowi trwania. To samo planowane jest na rok 2021. European Trophy ma się odbyć w Monachium 31 lipca 2021 r., razem z Rookie European Championship. Mistrzostwa Niemiec w Gelsenkirchen zaplanowano na 21 sierpnia 2021 r. 2 października 2021 roku na Motorworld w Monachium odbędzie się wielki finał sezonu: Indywidualne Mistrzostwa Świata 2021. Ze względu na pandemię koronawirusa mistrzostwa drużynowe w 2021 roku nie odbędą się. Nie można wykluczyć zmian w harmonogramie wydarzeń TIMBERSPORTS® w związku z pandemią. W nowym sezonie STIHL TIMBERSPORTS® stawia również na silnych partnerów: LIEBHERR pozostanie sponsorem przez kolejne trzy lata; ponadto w 2021 roku do serii STIHL TIMBERSPORTS® dołączy Ford.