Waiblingen, 17.9.2019 | Komunikat prasowy firmy
W okresie od stycznia do sierpnia 2019 roku Grupa STIHL osiągnęła przychody w wysokości 2,8 miliarda euro. Oznacza to wzrost o 6,1 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. Gdyby nie uwzględniono wpływu wahań kursów walutowych, wzrost wyniósłby 4,8 procent. Wzrost ten jest przede wszystkim wynikiem większego popytu na droższe produkty. Całkowita sprzedaż jednostkowa rozwijała się mniej dynamicznie. Mimo to udało nam się jeszcze bardziej zwiększyć udział w rynku w segmencie benzynowym” – wyjaśnia dr hab. inż., prezes zarządu STIHL. Bertram Kandziora na konferencji prasowej firmy 17 września.
Sprzedaż elektronarzędzi bezprzewodowych wzrosła dwucyfrowo, podczas gdy popyt na produkty benzynowe nieznacznie spadł. „Choć nie idziemy na żadne ustępstwa nawet o milimetr w kwestii rozwoju elektronarzędzi spalinowych, jednocześnie przyspieszamy prace nad produktami bezprzewodowymi” – podkreślił dr. Bertram Kandziora. W ubiegłym roku na działalność gospodarczą negatywnie wpłynęły niekorzystne warunki pogodowe. W niektórych regionach odnotowano wyjątkowo wysokie temperatury i bardzo małe opady deszczu. Do tego doszła trudna sytuacja gospodarcza na świecie i bariery handlowe. „W wielu sklepach nadal znajdowały się pełne zapasy z poprzedniego roku. W związku z tym zamówienia w tym roku były raczej umiarkowane” – powiedział Przewodniczący Zarządu.
„Ogółem w pierwszej połowie roku osiągnęliśmy jedynie niewielki wzrost sprzedaży jednostkowej ze względu na trudne warunki ramowe. Słabnąca gospodarka światowa, coraz większe ograniczenia handlowe i wciąż niejasne przepisy dotyczące Brexitu nie sprzyjają naszej działalności. „Jednak na poszczególnych rynkach występują pewne rozbieżności” – stwierdził dr. Kandziora. Europa Zachodnia, a także Europa Wschodnia (z wyłączeniem Rosji) odnotowały dodatni wzrost. Sprzedaż produktów bezprzewodowych była tu szczególnie znacząca, choć produkty benzynowe również miały swój udział w tym rozwoju. Niższa sprzedaż w Rosji była spowodowana głównie wysokim poziomem zapasów z poprzedniego roku. Jest to spowodowane suchym latem 2018 r. i utrzymującą się słabą siłą nabywczą. Sprzedaż jednostkowa na rynku północnoamerykańskim nieznacznie przekroczyła poziom z roku poprzedniego. Dla Grupy STIHL Afryka jest rynkiem wzrostowym z długoterminowymi perspektywami – jednak obecnie znajduje się ona na bardzo niskim poziomie w wartościach bezwzględnych. Firma zamierza dalej intensyfikować działalność sprzedażową w Ameryce Łacińskiej. W 2020 roku STIHL otworzył własną spółkę handlową w Peru. Na dzień 31 sierpnia 2019 r. liczba pracowników firmy STIHL na całym świecie wynosiła łącznie 16 823.
Pomimo utrzymujących się skutków suszy z 2018 r., firma STIHL odnotowała w pierwszych ośmiu miesiącach tego roku wyższe przychody na rynku niemieckim niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. „Cieszymy się, że widzimy wzrost sprzedaży elektronarzędzi akumulatorowych i pił łańcuchowych benzynowych. Wzrosła również sprzedaż robotów koszących STIHL iMOW oraz myjek ciśnieniowych. „Patrząc w przyszłość, jesteśmy przekonani o dalszym wzroście, jeśli sprzyjać nam będą warunki pogodowe i przy wsparciu atrakcyjnych kampanii reklamowych” – wyjaśnia dr. Kandziora. Zaopatrzeniem rynku niemieckiego zajmuje się spółka dystrybucyjna STIHL z Dieburga w Hesji, która w sierpniu świętowała 50-lecie swojego istnienia. W ciągu ostatnich kilku lat firma bardzo się rozwinęła: Przychody firmy STIHL Dieburg wzrosły o 60 procent od czasu ostatniej rozbudowy jej obiektu logistycznego w 2009 roku. W obliczu ciągłego rozwoju i rosnących wymagań rynku niemieckiego, STIHL zainwestuje ponad 25 milionów euro w rozbudowę zakładu i budowę nowego obiektu logistycznego, który ma rozpocząć działalność pod koniec 2020 roku.
Przychody niemieckiej spółki macierzystej ANDREAS STIHL AG & Co. KG wzrosły o 2 procent do 816 milionów euro. Liczba pracowników wzrosła o 1,5 procent. Na dzień 31 sierpnia 2019 r. spółka dominująca zatrudniała 5 032 osoby. Z tej liczby 3564 pracuje w Waiblingen, 381 w Fellbach, 258 w Ludwigsburgu, 757 w Weinsheim i 72 w Wiechs am Randen. Nasi pracownicy są podstawą sukcesu naszej firmy. Dlatego też inwestujemy bardzo dużo w dobrowolne świadczenia pracownicze dla naszych pracowników oraz w szkolenia i możliwość dalszego kształcenia w spółce dominującej”, powiedział dr. Kandziora. W 2019 roku liczba stażystów w firmie wzrosła ze 187 do 210. Firma STIHL rozszerzyła również swój program studiów dualnych o nowe przedmioty: informatykę i zarządzanie cyfrowe w przedsiębiorstwie.
Odnosząc się do perspektyw biznesowych, dr Kandziora summarized: „W naszym planowaniu strategicznym zakładamy dalszy wzrost w perspektywie długoterminowej. W obliczu rosnącej konkurencji, słabnącej światowej gospodarki i globalnych konfliktów handlowych, jesteśmy jedynie ostrożnie optymistyczni, zwłaszcza jeśli chodzi o perspektywy krótkoterminowe. W Niemczech firma STIHL poszukuje wykwalifikowanych pracowników w dziedzinach elektrotechniki i telekomunikacji, technologii informatycznych, rozwoju oprogramowania/sprzętu, rozwoju akumulatorów i produktów oraz IT. Spółka matka ma obecnie około 350 wakatów. Jeśli chodzi o produkcję, firma nie planuje w tym roku zatrudniać w Niemczech żadnych nowych pracowników w tym obszarze.
Transformacja cyfrowa, rosnące znaczenie produktów bezprzewodowych i nowe wymagania klientów w zakresie handlu internetowego stanowią aktualne problemy dla wielu firm. Branża narzędzi ogrodniczych i leśnych z napędem silnikowym również przechodzi okres gwałtownych zmian. Doktor Kandziora: Przygotowaliśmy się do tej transformacji, inwestując znaczne środki w szkolenia personelu, a także w technologię bezprzewodową, elektronikę i robotykę. Będziemy nadal rozwijać tę strategię i ją optymalizować”. STIHL planuje również wdrożenie szeregu działań w zakresie polityki sprzedażowej i produktowej. Już od przyszłej wiosny firma zaoferuje swoim klientom na rynku niemieckim wygodny sklep internetowy, umożliwiający zamawianie produktów na swojej stronie internetowej www.stihl.de. Dealerzy nadal będą pełnić funkcję osobistych punktów kontaktowych dla klientów, udzielając porad, instrukcji i oferując serwis. „Poza tym będziemy dalej optymalizować produkty, procesy i serwis STIHL, aby być przygotowanymi na wyzwania stawiane przez zmieniające się warunki ramowe” – powiedział prezes zarządu STIHL.
„Aby jak najlepiej sprostać zróżnicowanym potrzebom naszych klientów, będziemy nadal koncentrować się na mieszance produktów, obejmującej narzędzia benzynowe i akumulatorowe” – wyjaśnił dr. Kandziora. „Choć nie idziemy na żadne ustępstwa nawet o milimetr w kwestii rozwoju elektronarzędzi spalinowych, jednocześnie przyspieszamy prace nad produktami bezprzewodowymi”. Podczas konferencji prasowej firmy STIHL, która odbyła się w ramach Międzynarodowego Dnia Mediów STIHL, zaprezentowano kilka nowych produktów:
„STIHL to jedna z tych marek, które zachwycają ludzi i wywołują emocje na całym świecie. „Aby wzmocnić tę więź, STIHL utworzył nowy Brand Shop” – wyjaśnił prezes zarządu STIHL. W siedmiu kolekcjach – Heritage, Home, Urban, Wild Kids, Nature, Timbersports Fan i STIHL Fan – klienci i fani znajdą indywidualnie zaprojektowane tekstylia, drewniane zabawki, modele historyczne i przedmioty kolekcjonerskie. Zasadniczo żaden z produktów nie jest dostępny w sprzedaży detalicznej, lecz stworzony specjalnie dla sklepu marki STIHL. Artykuły są dostępne u autoryzowanych dealerów, a także online pod adresem www.stihl- markenshop.de. Wcześniej dostępne tylko w Niemczech i Austrii, teraz rozszerzono dostępność na inne kraje.
Światowa elita serii STIHL TIMBERSPORTS® spotka się w stolicy Czech, Pradze, w dniach 1 i 2 listopada, aby rywalizować w międzynarodowym finale serii sportów ekstremalnych o tytuł mistrza świata 2019. Aktualni mistrzowie świata, drużynowi i indywidualni, z Australii będą walczyć o utrzymanie czołowych pozycji i obronić je przed silną konkurencją z Europy i zagranicy. Stolica Czech, Praga, po raz pierwszy w 2019 roku będzie gospodarzem Mistrzostw Świata STIHL TIMBERSPORTS®, które odbędą się w niezwykłym i imponującym miejscu, jakim jest zabytkowy Pałac Przemysłowy.