Waiblingen, 2.05.2019 | Komunikat prasowy firmy
„Pomimo trudnych warunków w roku obrotowym 2018, Grupa STIHL osiągnęła niewielki wzrost sprzedaży jednostkowej o 1,5 procent i przychód w wysokości 3,78 miliarda euro. „W związku z tym przychody na poziomie minus 0,3 procent były tylko nieznacznie niższe niż w roku ubiegłym” – powiedział dr hab. prezes zarządu STIHL. Bertram Kandziora na konferencji prasowej poświęconej bilansowi spółki, 2 maja. Silny kurs euro miał szczególnie negatywny wpływ na przychody w euro. Gdyby kursy walut pozostały na tym samym poziomie co w 2017 r., przychody wzrosłyby o 4,2 proc. Wskaźnik kapitału własnego na poziomie 69,9 procent wskazuje, że struktura finansowa spółki jest nadal bardzo solidna. Zasadniczo wszystkie inwestycje są finansowane ze środków płynnych firmy.
Oprócz produktów zasilanych benzyną, do ogólnej sprzedaży jednostkowej przyczyniały się również produkty bezprzewodowe. Odnosząc się do bieżącego roku finansowego, Dr. Kandziora said: „Rozpoczęliśmy rok całkiem dobrze, odnotowując duży popyt na produkty STIHL w średnim i wyższym segmencie cenowym. Obecnie słabsze euro ma nieznaczny pozytywny wpływ na przychody w 2019 r. Firma zaprezentowała dwa nowe produkty na nadchodzący sezon: Wydajna akumulatorowa pilarka łańcuchowa STIHL MSA 220 CB przeznaczona do użytku profesjonalnego oraz kosiarka spalinowa STIHL RM 756 GC przeznaczona do większych powierzchni.
Oprócz wpływu silnego euro, na działalność firmy w 2018 r. negatywnie wpłynęły niekorzystne warunki pogodowe i nieprzewidywalność polityki światowej. „Długa, zimna wiosna i bardzo gorące, suche lato w wielu regionach negatywnie wpłynęły na wzorce wzrostu roślin w przyrodzie, a w konsekwencji na popyt na nasze produkty. „Ponadto ogólnoświatowe ograniczenia handlowe i brak jasności co do warunków Brexitu negatywnie wpłynęły na ogólne warunki prowadzenia działalności gospodarczej” – wyjaśnił Przewodniczący Zarządu. W ubiegłym roku obrotowym Grupa STIHL osiągnęła 90,5 proc. swoich całkowitych przychodów poza granicami Niemiec, z czego 39 proc. przypisano Unii Europejskiej. „Pomimo trudności udało nam się nieznacznie zwiększyć sprzedaż jednostkową i obronić pozycję lidera na rynkach światowych” – powiedział dr. Kandziora. Sprzedaż bezprzewodowych kosiarek do trawy STIHL i robotów koszących STIHL odnotowała dwucyfrowe wskaźniki wzrostu. Firma odnotowała dwucyfrowy wzrost sprzedaży w Azji i Afryce. Doktor Kandziora: „Dla nas Afryka jest rynkiem przyszłościowym, mającym potencjał wzrostu. Mamy teraz własną spółkę marketingową w Kenii, co jeszcze bardziej wzmocni naszą obecność na rynku afrykańskim”. Liczba pracowników w Grupie STIHL osiągnęła nowy rekord. Na dzień 31 grudnia 2018 r. spółka zatrudniała 17 122 pracowników. Oznacza to wzrost o 7,9 procent w ujęciu rok do roku.
„W 2018 roku odnotowaliśmy wzrost przychodów na rynku niemieckim i jesteśmy zadowoleni z rozwoju działalności w zakresie pił łańcuchowych” – powiedział dr. Kandziora. Rynek kosiarek automatycznych STIHL iMow dynamicznie się rozwija. Dużym zainteresowaniem cieszyły się również nowe kosiarki akumulatorowe STIHL. I słusznie: W niedawnym teście organizacji konsumenckiej Stiftung Warentest, kosiarka akumulatorowa STIHL RMA 448 TC została oceniona jako najlepsza pod względem wydajności koszenia. Obecnie szczególnie entuzjastycznie nastawiona jest profesjonalna pilarka łańcuchowa STIHL MS 500i z napędem benzynowym.
„Tradycyjnie sezon ogrodniczy rozpoczyna się dla nas ogólnopolskim Dniem Testowym STIHL. W tym roku wydarzenie odbyło się 6 kwietnia i wielu klientów skorzystało z okazji, aby dokładnie przetestować nowe produkty” – powiedział prezes zarządu STIHL. W 2019 roku firma po raz pierwszy będzie reprezentowana jako oficjalny partner na wystawie ogrodniczej Bundesgartenschau w Heilbronn. STIHL jako diamentowy sponsor wspiera także wystawę Rems Valley Garden Show (Remstal-Gartenschau) w Waiblingen. Odwiedzający będą mieli okazję poznać markę STIHL i wypróbować elektronarzędzia.
Przychody niemieckiej spółki macierzystej STIHL, ANDREAS STIHL AG & Co. KG, wzrosły o 4,5 procent do 1,2 miliarda euro. W związku z trwającymi pracami budowlanymi w Zakładzie 1 w Waiblingen i ciągłym wzrostem liczby pracowników, na początku roku firma STIHL otworzyła nowy Zakład STIHL 8 w Fellbach. Na dzień 31 grudnia 2018 r. w spółce dominującej zatrudnionych było 4997 pracowników, co oznacza wzrost o 7,4 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Z tej liczby 3778 jest zatrudnionych w Waiblingen, 166 w Fellbach, 260 w Ludwigsburgu, 725 w Weinsheim i 68 w Wiechs am Randen. „Nasi pracownicy wnoszą istotny wkład w pozytywny rozwój naszego przedsiębiorstwa. Dlatego oprócz udziału w zyskach w postaci premii motywacyjnej i partycypacji pracowników w kapitale spółki, oferujemy również szereg innych atrakcyjnych benefitów pracowniczych, do których w tym roku dodaliśmy wsparcie mobilności” – relacjonuje dr. Kandziora. Pracownicy spółki macierzystej w regionie Stuttgartu, którzy kupią bilet okresowy u przewoźnika VVS Stuttgart, otrzymają dotację pracodawcy netto w wysokości 120 euro rocznie oraz dodatkową zniżkę w wysokości 10 procent od ceny biletu. Ponadto firma oferuje dotację w wysokości 120 euro rocznie na leasing rowerów i rowerów elektrycznych.
W 2018 roku Grupa STIHL intensywnie inwestowała w rozbudowę działalności badawczo-rozwojowej oraz ogólnoświatową sieć produkcji i dystrybucji. Łączna wartość inwestycji wyniosła 324 mln euro. „Dzięki temu wzrostowi rok do roku o około 30 procent tworzymy podwaliny pod przyszły strategiczny rozwój” – podkreślił dr. Kandziora. Kwota ta jest kontrastem z amortyzacją wynoszącą 159 milionów euro. Firma wybudowała na przykład nowe centrum badawczo-rozwojowe w Brazylii oraz rozszerzyła produkcję i rozwój STIHL Tirol. Z całkowitej kwoty inwestycji 38,1 procent, czyli 124 miliony euro, zostanie przeznaczone na spółkę ANDREAS STIHL AG & Co. KG. Oznacza to, że w porównaniu z rokiem ubiegłym inwestycje w siedzibę główną w Niemczech wzrosły niemal dwukrotnie. Przykładowo, firma uruchomiła własny zakład produkcji akumulatorów w Waiblingen, w którym wytwarzane są akumulatory plecakowe do zastosowań profesjonalnych. „Produkując baterie, konsekwentnie rozwijamy naszą strategię bezprzewodową i wzmacniamy nasze zaangażowanie w rozwój technologii najwyższej jakości. Pierwsze wyprodukowane przez nas baterie pojawią się na rynku jesienią 2019 roku”, powiedział dr. Kandziora. Do najnowszych działań należy budowa nowego obiektu logistyki produkcyjnej w zakładzie odlewania ciśnieniowego magnezu STIHL w Weinsheim.
„Sukces produktów STIHL w dużej mierze opiera się na najwyższej jakości i kompetencjach wyspecjalizowanych dealerów serwisowych. „Obecnie mamy ponad 50 000 dealerów w ponad 160 krajach” – wyjaśnia prezes zarządu STIHL. W przyszłości klienci będą mogli również zamawiać dostawę wszystkich produktów – z wyjątkiem pilarek łańcuchowych – bezpośrednio od dealera STIHL. Internetowi doradcy ds. produktów i inne pomocne przewodniki medialne mogą zagwarantować, że klienci otrzymają od sprzedawcy wysokiej jakości porady przed wysyłką, a w szczególności instrukcje dotyczące bezpiecznej obsługi. Ponadto sprzedawcy stacjonarni mogą teraz oferować klientom produkty akumulatorowe i elektryczne marki STIHL (z wyjątkiem pilarek łańcuchowych) do odbioru osobistego w oryginalnych opakowaniach. Jednakże, jeśli zajdzie taka potrzeba, dealerzy nadal mogą samodzielnie zmontować elektronarzędzia i przekazać je wraz z fachowym instruktażem. Zmiany w kryteriach sprzedaży wprowadzane przez firmę STIHL są odpowiedzią na ciągły rozwój produktów akumulatorowych i elektrycznych oraz zmiany w zachowaniach zakupowych, wynikające głównie z handlu internetowego. Doktor Kandziora: „Jesteśmy przekonani, że te zmiany pozwolą nam sprostać wyzwaniom związanym ze sprzedażą produktów bezprzewodowych i elektrycznych, a także sprzedażą detaliczną online. Jednocześnie dbamy o to, aby fachowe doradztwo, instrukcje dotyczące bezpiecznego użytkowania, przekazanie produktu gotowego do użycia oraz profesjonalny serwis pozostały kluczowymi elementami filozofii marki STIHL”.
W 2019 roku wprowadzono już na rynek szereg nowych produktów STIHL:
Sklep internetowy STIHL jest dostępny od końca 2018 roku. Nie ograniczając się już do sklepów specjalistycznych, na www.stihl-markenshop.de można teraz nabyć także szeroką gamę modnych produktów lifestylowych i dla fanów, wytrzymałej odzieży funkcjonalnej i rekreacyjnej, a także wszechstronnych akcesoriów podróżnych. „Możliwość zamówienia gadżetów STIHL z dostawą do domu spotkała się z pozytywnym odzewem klientów i fanów marki STIHL” – powiedział dr. Kandziora.
W 2019 roku światowa elita serii STIHL TIMBERSPORTS® ponownie zmierzy się na dwóch ważnych międzynarodowych imprezach: 25 maja w Szwecji po raz pierwszy odbędzie się Puchar Mistrzów najwyższej ligi sportowego rugby. Dwunastu najlepszych drwali świata będzie rywalizować w emocjonujących pojedynkach na zamku Tjolöholm niedaleko Göteborga, na tle spektakularnego krajobrazu fiordów. Finał sezonu będzie miał miejsce jesienią w Czechach: Na Mistrzostwach Świata, które po raz pierwszy odbędą się w Pradze, 1 i 2 listopada najlepsi sportowcy na świecie będą rywalizować o tytuł mistrza roku 2019 w konkurencjach drużynowych i indywidualnych. Po raz pierwszy Champions Trophy i Mistrzostwa Świata będą transmitowane na żywo w niemieckiej telewizji przez kanał Sport 1 oraz online. Ponadto zawody można oglądać także za pośrednictwem transmisji na żywo na stronie internetowej TIMBERSPORTS® oraz na profilu na Facebooku.