Oprócz gamy produktów, firma STIHL z powodzeniem eksportuje również model treningu dualnego, który od wielu dziesięcioleci jest powszechną praktyką w Niemczech. W wielu miejscach utalentowani młodzi ludzie rozpoczynają swoje życie zawodowe według niemieckiego wzorca. Tak dzieje się od ponad 35 lat w USA, „krainie możliwości”. Bradley Holmes odbywa szkolenie na inżyniera mechatroniki w firmie STIHL Inc. w Virginia Beach i dzieli się z nami swoją codzienną pracą.

18002_STIHL_Geschaeftsbericht_2019_0017.jpg

06:00

DZIEŃ PRACY BRADLEYA HOLMESA zaczyna się wcześnie i trwa osiem godzin, podczas których odbywa szkolenie; później inżynier mechatronik będzie pracował na 12-godzinnych zmianach. Jego miejsce pracy mieści się w obszarze produkcji akcesoriów.

18004_STIHL_Geschaeftsbericht_2019_0018.jpg

08:30

WARSZTAT SZKOLENIOWY jest integralną częścią codziennej pracy Bradleya i innych praktykantów w STIHL Inc., podobnie jak w niemieckiej siedzibie w Waiblingen. Kandydaci do pracy szkolą się tam bardzo intensywnie i pod okiem doświadczonych trenerów, ucząc się m.in. obróbki CNC, technik sterowania i pracy projektowej. Obecnie obejmuje to również treści dotyczące produkcji sieciowej w kontekście inteligentnych fabryk. W przypadku Bradleya częścią programu szkoleniowego są również cztery tygodniowe warsztaty rocznie.

10:24

18012_STIHL_Geschaeftsbericht_2019_0022.jpg
Jako student brałem udział w obozie letnim STIHL i wygrałem z moją drużyną. Wtedy zdecydowałem: Chcę tu pracować.
BRADLEY HOLMES
Bradley Holmes, Szkolenie na inżyniera mechatronika

12:20

W JEDNEJ Z CZTERECH MASZYN DO FORMOWANIA ROZPYŁOWEGO Bradley monitoruje proces produkcyjny pustych w środku elementów z tworzyw sztucznych. Wysoce zautomatyzowane procesy produkcyjne w zakładzie w Virginia Beach pozwalają na osiągnięcie wyjątkowej wydajności i znakomitego poziomu jakości. W ciągu zaledwie 32 sekund zbiornik paliwa STIHL 4180 zostaje ukształtowany, zespawany, zmontowany i sprawdzony pod kątem szczelności w komorze automatycznej.

Program szkoleniowy pozwala nam monitorować jakość szkoleń naszych wykwalifikowanych pracowników i upewnić się, że do naszych zadań będą dostępni odpowiedni pracownicy.
SKIP JOHNSON
Skip Johnson, Szef szkoleń w STIHL Inc.
18010_STIHL_Geschaeftsbericht_2019_0021.jpg

13:54

BRADLEY PRZECHODZI PRZEZ KILKA STACJIpodczas treningu. Jego ulubionym miejscem pracy jest zakład produkcji tworzyw sztucznych, gdzie znajduje się w pełni zautomatyzowane spawanie wibracyjne. Podczas tego procesu łączenia poszczególne elementy są ze sobą łączone. Przetwórstwo tworzyw sztucznych jest głównym procesem produkcyjnym w firmie STIHL Inc. Ponad 16 milionów kilogramów żywicy przetwarza się tam rocznie, w trybie całodobowym, przy użyciu 90 wtryskarek, sześciu wytłaczarek linii trymerów i innego najnowocześniejszego sprzętu.

84696_Bradley_Holmes_Apprentice_Shoot_0095.jpg

14:30

KONIEC DNIA – ale nie dla Bradleya. Amerykańscy praktykanci po zakończeniu pracy w firmie nadal muszą uczęszczać do szkoły. Zajęcia rozpoczynają się po południu lub wieczorem około godziny 19:00 Bradley ukończył teoretyczną część swojej edukacji w Tide Water Community College w 2019 roku.

Proces selekcji na stanowisko praktykanta jest trudny. Spośród ponad 300 kandydatów ostatecznie przyjęto zaledwie czterech lub pięciu. Bycie jedną z nich napawa mnie dumą.
BRADLEY HOLMES
Bradley Holmes, Szkolenie na inżyniera mechatronika

19:00

SZKOLENIE W FIRMIE STIHL Inc. nie jest wystarczające dla ambitnego, początkującego inżyniera mechatroniki. Z tego powodu chce jak najszybciej ukończyć studia licencjackie na Old Dominion University i jak tylko pozwoli mu na to grafik zmianowy po szkoleniu. Bradley w wolnym czasie zbiera siły, by sprostać licznym obowiązkom. Spędza ten czas ze swoją dziewczyną, na siłowni, przy konsoli do gier lub z rodzicami i dwoma psami Arlo i Bellą.

84689_Bradley_Holmes_Apprentice_Shoot_0468.jpg

SKIP JOHNSON (59) jest kierownikiem ds. szkoleń w firmie STIHL Inc. i doskonale zna cieszące się powodzeniem szkolenia dualne: W 1988 roku ukończył z sukcesem niemiecko-amerykański kurs nauki zawodu narzędziowca.

Wywiad ze Skipem Johnsonem

Co sprawia, że system szkoleń dualnych stosowany w Niemczech jest tak interesujący dla firmy STIHL Inc.?

System szkoleń dualnych jest interesujący między innymi dlatego, że szkolenia, zarówno w salach wykładowych, jak i w praktyce, są stale udoskonalane, aby uwzględniały rozwój technologiczny. Projekty akademickie i praktyczne zmieniają się niemal co roku. Kolejną zaletą jest to, że nasi uczniowie otrzymują najnowocześniejsze szkolenia na najnowocześniejszym sprzęcie dostępnym na rynku. Ponadto wszyscy nowi pracownicy otrzymują takie samo podstawowe szkolenie, dzięki czemu zyskują wspólny fundament, na którym mogą budować dalsze kroki.

Kiedy firma STIHL Inc. rozpoczęła tego typu szkolenia i jakich zawodów mogą uczyć się młodzi ludzie w Virginia Beach?

Od 1985 r. firma STIHL Inc. prowadzi program stażowy, który w dużej mierze opiera się na obróbce ręcznej i wytwarzaniu narzędzi. Około 15 lat temu zaczęliśmy się koncentrować na niemieckim systemie kształcenia dualnego. W rezultacie zaczęliśmy się koncentrować na utrzymaniu ruchu w obszarze elektromechanicznym, który obecnie stał się mechatroniką, oprócz istniejących programów w obszarach obróbki skrawaniem oraz produkcji narzędzi i form. W ciągu ostatnich 15 lat wprowadziliśmy również cztery dodatkowe programy stażowe. Oferujemy zatem łącznie sześć zarejestrowanych ścieżek kształcenia zawodowego: Inżynier mechatronik, narzędziowiec, technik laboratorium kontroli jakości, monter maszyn CNC, inżynier przetwórstwa tworzyw sztucznych i technik ds. tworzyw sztucznych.

Czy taka oferta szkoleniowa wyróżnia firmę STIHL Inc. wśród amerykańskich firm i czy dostrzega Pan w tym przewagę konkurencyjną?

Większość firm nie oferuje tak różnorodnych możliwości szkoleniowych. Nasz proces selekcji jest nietypowy i bardzo rygorystyczny. Jednak ze względu na naszą dobrą reputację jako pracodawcy i współpracę z lokalnymi szkołami i społecznościami, możemy wybierać spośród najlepszych dostępnych talentów.

Może Cię również zainteresować