Kobiety pracujące w brazylijskiej firmie STIHL mogą zapisywać niestosowne komentarze na karteczkach samoprzylepnych.
„Różnorodność jest jak zaproszenie kogoś na imprezę; integracja jest jak poproszenie go do tańca” – to główna zasada programu różnorodności firmy STIHL w Brazylii „Programa Diversidade – STIHL para Todes” od 2019 roku. Nazwę można przetłumaczyć jako „STIHL dla każdego”. Obecność i integracja w miejscu pracy kobiet, osób niepełnosprawnych i członków społeczności LGBTQIA+, niezależnie od ich religii lub pochodzenia etnicznego, ma ogromne znaczenie i jest częścią codziennego życia w STIHL Brazil.
AKCEPTACJA RÓŻNORODNOŚCI
Brazylijski program różnorodności podzielony jest na cztery różne obszary, które ściśle ze sobą współpracują i każdym z nich zarządzają różne grupy pracowników: Płeć, niepełnosprawność, pochodzenie etniczne, LGBTQIA+. Gdy program po raz pierwszy wystartował, wzięło w nim udział około 100 pracowników firmy STIHL. Teraz liczba ta wzrosła już do 200. Celem programu, którym zarządza Andreia de Borba de Souza (BR/PHD-sb), partner biznesowy ds. HR, jest zwrócenie większej uwagi na różnorodność w miejscu pracy i zmiana poglądów ludzi. „Wierzymy, że ma to pozytywny wpływ na firmę” – mówi 36-latek. „Tworzymy bezpieczne i otwarte środowisko, które poprawia postrzeganie firmy i pozytywnie wpływa na poszukiwanie nowych talentów oraz ducha innowacyjności w STIHL.”
WYZWANIA Z CZEKOLADĄ
Od 2019 roku program zorganizował szereg działań i kampanii mających na celu podniesienie świadomości na temat czterech grup. Na przykład w listopadzie szczególny nacisk położono na rozważania nad zagadnieniami związanymi z pochodzeniem etnicznym. W tym roku oddział STIHL Brazylia obchodził miesiąc kobiet w okolicach Międzynarodowego Dnia Kobiet przypadającego na 8 marca. Wszystkie pracownice otrzymały tabliczkę czekolady z napisem „Tinha que ser mulher” wydrukowanym na etykiecie, co oznacza mniej więcej: „To mogła być tylko kobieta”. Andreia de Borba de Souza wyjaśnia powody kampanii: „Zapytaliśmy nasze pracownice, z jakimi określeniami spotykają się w kontekście swojej płci, i odkryliśmy, że możliwości kobiet są stale umniejszane, a ich kobiecość jest podkreślana w negatywnym kontekście”.
Etykieta na tabliczce czekolady była formą prowokacji i przypomnieniem dla wszystkich pracownic, że każda kobieta może być równie inteligentna i silna jak każdy mężczyzna. „Zaprosiliśmy również pracownice z różnych działów firmy, aby opowiedziały o tym, jak to jest być kobietą w STIHL i jak rozwijały się ich kariery” – wyjaśnia szefowa programu różnorodności.
DAJEMY PRZYKŁAD
„Jestem operatorką wielofunkcyjną w fabryce silników” – mówi Lisandra Rech Faber (BR/UMO-re) Uważa się za wzór do naśladowania dla kobiet pracujących w fabryce, które chcą rozwijać swoje umiejętności. W kampanii wzięła również udział Eliane Barbosa Fortes (BR/ZFG-fe), specjalistka ds. odlewnictwa: „Cieszę się, że moja praca jest doceniana, ponieważ wiem, jak duża odpowiedzialność wiąże się z decyzjami, które podejmuję. Cieszę się, że są to najlepsze decyzje dla firmy STIHL.”
AKTYWNE KSZTAŁTOWANIE ZMIAN
Oprócz inicjatywy „STIHL dla każdego” w 2021 roku w Brazylii uruchomiono również inicjatywę „Szkoła Różnorodności”. Ten wewnętrzny projekt koncentruje się na menedżerach i przełożonych, ich szkoleniu i zwiększaniu ich świadomości na temat różnych zagadnień związanych z różnorodnością. Do tej pory szkolenie ukończyło około dwóch trzecich wszystkich menedżerów STIHL Brazylia. Niektórzy byli na początku sceptyczni, ale to właśnie tymi głosami chce zacząć Andreia de Borba de Souza: „Każdy musi być świadomy wagi i znaczenia różnorodności i równych szans, abyśmy mogli być różnorodną firmą. Menedżerowie odgrywają szczególnie ważną rolę w procesie wprowadzania zmian.
Pracownicy, którzy ukończyli Szkołę Różnorodności, otrzymują kolorową smycz, do której można przymocować swój identyfikator firmowy. „Każdy nosi tę smycz z dumą” – dodaje de Borba de Souza. „Opinie są niemal zawsze pozytywne, a program cieszy się powszechną akceptacją w całej firmie”.
STIHL Brazil stała się częścią sieci różnych firm, które połączyły siły, aby promować różnorodność i uczyć się od siebie nawzajem. „Bardzo ważne jest, aby firmy na całym świecie nieustannie szukały sposobów na wspieranie różnorodności i tworzenie środowiska pracy, w którym każdy doświadcza takiego samego uznania i szacunku oraz jest w stanie w pełni wykorzystać swój potencjał” – mówi de Borba de Souza. Jak mawiają w STIHL Brazylia: „Chcemy prosić ludzi, żeby tańczyli każdego dnia”.