Waiblingen, 29.04.2025 | Korporacyjny komunikat prasowy
Grupa STIHL zwiększyła w ubiegłym roku sprzedaż do 5,33 mld euro – co stanowi wzrost o 1,1 procent w porównaniu z rokiem poprzednim (2023: 5,27 miliarda euro). Pomimo roku naznaczonego ograniczonymi wydatkami konsumpcyjnymi, niepewnością geopolityczną i regionalnymi różnicami w rozwoju gospodarczym, sprzedaż w 2024 r. utrzymała się znacznie powyżej poziomów sprzed pandemii. Wiodący producent pił łańcuchowych i elektronarzędzi do użytku na zewnątrz generuje ponad 90 procent swoich obrotów poza swoim niemieckim rynkiem macierzystym.
„Napędzamy transformację naszej firmy z silnej pozycji” – podkreślił Michael Traub, dyrektor generalny Grupy STIHL, podczas prezentacji wyników finansowych za 2024 rok. „Pomimo przeciwności losu w gospodarce, nadal koncentrujemy się na strategii i nadal inwestujemy w przyszłościowe technologie, innowacyjne rozwiązania produktowe oraz rozwój naszej globalnej sieci sprzedaży i produkcji”.
Wzrost wskaźnika kapitału własnego Grupy z 65,9 procent do 69,0 procent świadczy o stabilności finansowej firmy rodzinnej. Płynność finansowa również uległa poprawie, a wszystkie inwestycje Grupy nadal były finansowane z własnych środków pieniężnych i ich ekwiwalentów.
Na dzień 31 grudnia 2024 r. Grupa STIHL zatrudniała na całym świecie 19 732 pracowników, co stanowi niewielki spadek w porównaniu z rokiem poprzednim (2023: 19,805).
Ameryka Północna pozostaje największym rynkiem zbytu firmy STIHL, na który przypada około jednej trzeciej całkowitej sprzedaży. Mimo słabego otoczenia konsumenckiego, firmie udało się obronić udziały w rynku, głównie dzięki rozbudowie lokalnej sieci dealerskiej.
W Ameryce Łacińskiej z kolei połączenie niepewności politycznej, ekstremalnych warunków pogodowych i spowolnienia gospodarczego negatywnie wpłynęło na rozwój działalności. W szczególności w Argentynie sprzedaż spadła dwucyfrowo. „Widzimy jednak wczesne oznaki ożywienia gospodarczego i spodziewamy się, że popyt wzrośnie w bieżącym roku” – zauważył Michael Traub.
Europa Zachodnia przedstawiła mieszany obraz. Słabe nastroje konsumentów i stagnacja w sektorze budowlanym miały wpływ na pierwszą połowę roku. Jednakże sprzyjające warunki pogodowe i ukierunkowane działania sprzedażowe przyczyniły się do wzrostu popytu w drugiej połowie roku, zwłaszcza w Wielkiej Brytanii, gdzie STIHL odnotował dwucyfrowy wzrost. Rynek niemiecki również osiągnął wyniki powyżej średniej.
Europa Wschodnia nadal znajdowała się pod presją, głównie z powodu skutków wojny na Ukrainie, ale w ciągu roku wykazywała niewielkie oznaki ożywienia.
Afryka rozwijała się pozytywnie.
Dwucyfrowy wzrost sprzedaży potwierdził słuszność decyzji firmy o dokonaniu ukierunkowanych inwestycji w utworzenie kilku spółek zależnych w tym regionie.W Azji popyt ponownie rośnie po spadku w 2023 r., szczególnie w Chinach, które nadal zyskują na znaczeniu zarówno jako rynek produkcji, jak i sprzedaży. Indie również notują zdrowy wzrost.
Produkty zasilane bateriami stanowiły 25% całkowitej sprzedaży jednostkowej w 2024 r., co odzwierciedla ich rosnące znaczenie w ofercie STIHL (2023 r.: (24 procent). Narzędzia zasilane bateriami już dominują w sprzedaży w Europie Zachodniej, podczas gdy inne regiony nadrabiają zaległości w różnym tempie. Na przykład w Niemczech i Szwajcarii narzędzia zasilane akumulatorem stanowią około 60 procent sprzedaży. W krajach sąsiednich, takich jak Austria, kraje skandynawskie i kraje Beneluksu, około połowa wszystkich sprzedawanych produktów STIHL jest zasilana akumulatorowo.
„Przejście na zasilanie akumulatorowe to decydujący krok w kierunku zapewnienia sobie pozycji lidera technologicznego” – podkreślił Traub. „Inwestujemy intensywnie w rozwój wydajnych rozwiązań akumulatorowych i wspierającej je infrastruktury ładowania, aby sprostać zmieniającym się oczekiwaniom naszych globalnych klientów”.
STIHL przyjmuje elastyczną strategię zorientowaną na rynek, tworząc silne regiony sprzedaży na całym świecie, dysponujące regionalnymi uprawnieniami decyzyjnymi dostosowanymi do dynamiki lokalnego rynku – obejmujące Europę Zachodnią, Europę Wschodnią, Amerykę Północną i Łacińską, Afrykę, Azję i Oceanię. Taka struktura umożliwia firmie STIHL precyzyjne reagowanie na zróżnicowane trendy rynkowe i potrzeby klientów.
W 2024 roku firma STIHL zainwestowała 349 milionów euro na całym świecie, z czego 133 miliony euro przeznaczono na spółkę założycielską w Niemczech (Stammhaus), obejmując produkcję silników EC i nowy budynek serwisowy w Waiblingen. Na arenie międzynarodowej skoncentrowano się na rozbudowie produkcji akumulatorów w USA, co było związane z ukończeniem zakładu o powierzchni 7800 metrów kwadratowych w Virginia Beach w stanie Wirginia. Podobnie było w Rumunii, gdzie zainwestowano ponad 100 milionów euro w nowy zakład w Oradei. Otwarcie rumuńskiego zakładu zaplanowano na październik 2025 roku. Będzie on ważnym miejscem produkcji baterii i powiązanych z nimi zestawów baterii.
Firma założycielska (Stammhaus) osiągnęła w 2024 r. sprzedaż na poziomie 1,63 mld euro (2023: 1,58 miliarda euro). Na dzień 31 grudnia 2024 r. spółka zatrudniała 6064 osoby (2023 r.: 6003), co oznacza umiarkowany wzrost.
STIHL stoi w obliczu daleko idących zmian w swojej siedzibie w Waiblingen. Przejście z produktów zasilanych benzyną na produkty zasilane bateriami wymaga reorganizacji zarówno w obszarze produkcji, jak i administracji.
„Kształtujemy nasze lokalizacje w regionie z poczuciem proporcji i odpowiedzialności” – podkreślił Michael Traub. Dzięki nabyciu pobliskiego terenu przemysłowego w Waiblingen – dawniej Syntegon – firma STIHL tworzy przestrzeń umożliwiającą konsolidację dotychczas rozproszonych powierzchni biurowych i administracyjnych. Możliwe jest częściowe przeniesienie działalności produkcyjnej w regionie, ale nie jest to główny cel. STIHL dostosowuje swoją strukturę kosztów i personelu do prognozowanego wolniejszego wzrostu, aby zapewnić sobie długoterminową konkurencyjność w Niemczech. Program optymalizacji kosztów obejmujący całą firmę, który obejmuje również zmiany w siedzibie głównej, będzie kontynuowany co najmniej do końca 2026 roku.
W zakładzie w Waiblingen zmiany kadrowe będą przeprowadzane w sposób społecznie odpowiedzialny – między innymi poprzez naturalną rotację pracowników, modele emerytalne i dobrowolne porozumienia. W ostatnich miesiącach poczyniono już znaczne postępy.
„Pomimo niesprzyjających warunków Niemcy pozostają strategicznym filarem naszej działalności, a Waiblingen zawsze będzie naszym domem” – powiedział Traub. „Jednocześnie wzmacniamy naszą globalną obecność, wzmacniając rynki regionalne i optymalizując naszą międzynarodową sieć produkcyjną”.
STIHL w dalszym ciągu będzie wzorem doskonałości technologicznej i zrozumienia rynku. Ostatnio wprowadzone na rynek produkty charakteryzują się innowacjami przeznaczonymi zarówno dla użytkowników profesjonalnych, jak i wymagających konsumentów indywidualnych. Oto kilka godnych uwagi przykładów:
Dla profesjonalistów:
• Dmuchawa plecakowa zasilana akumulatorem BRA 600 zachwyca maksymalną i równomierną siłą nadmuchu do 35 niutonów, cichą pracą i ergonomiczną konstrukcją – idealną do zastosowań w samorządach, ogrodnictwie i kształtowaniu krajobrazu, w których ważny jest hałas.
• Akumulatorowa nożyca do żywopłotów HSA 140 charakteryzuje się stałą prędkością skokową nawet przy dużych obciążeniach. Niski poziom wibracji i cicha praca sprawiają, że idealnie nadaje się do prac profesjonalnych bez ochrony słuchu – nawet w obszarach wrażliwych na hałas.
• Poręczny sekator akumulatorowy GTA 40 spełnia najwyższe wymagania specjalistycznych zastosowań w profesjonalnej pielęgnacji drzew.
Dla ambitnych użytkowników prywatnych:
• Nowa piła łańcuchowa MSA 80 z systemu akumulatorowego AK łączy doskonałą wydajność cięcia i lekką konstrukcję – idealną do prac związanych z przycinaniem drzew w domu.
• Podkaszarka FSA 110 zachwyca wysoką wydajnością, niską wagą i praktycznym systemem szybkiej wymiany, który umożliwia bezproblemową wymianę głowicy koszącej.
• Dzięki nowym akumulatorom AP 20 i AP 30 firma STIHL zapewnia ambitnym właścicielom domów dostęp do profesjonalnego systemu akumulatorów AP — w atrakcyjnych cenach początkowych i przy długiej żywotności.
Model MotoMix ECO 20 został wprowadzony dla świadomych ekologicznie użytkowników urządzeń napędzanych benzyną. Specjalna, gotowa mieszanka paliwowa zawiera 20 procent surowców biogenicznych i w porównaniu ze zwykłym paliwem redukuje emisję CO₂ podczas użytkowania o co najmniej 25 procent - bez uszczerbku dla wydajności.
Patrząc w przyszłość, dyrektor generalny Michael Traub przewiduje umiarkowany jednocyfrowy wzrost przychodów w ciągu najbliższych kilku lat, łagodzony przez intensywną presję konkurencyjną i transformacyjną.
STIHL stawia czoła tym wyzwaniom dzięki strategicznej jasności, dyscyplinie inwestycyjnej i realizacji opartej na innowacjach. Do najważniejszych czynników sukcesu nadal będą należeć koncentracja na kliencie, ciągły postęp technologiczny i konsekwentna ekspansja globalnej obecności firmy.
„Nasi klienci, dealerzy i pracownicy na całym świecie wiedzą jedno” – powiedział Traub. „STIHL to synonim niezawodności, przemyślanych inwestycji i konsekwentnego podejścia do kształtowania naszej drogi naprzód. Jesteśmy firmą w okresie przejściowym, a jednocześnie firmą o głęboko zakorzenionych wartościach i jasnej misji: ułatwiać ludziom na całym świecie pracę w otoczeniu natury i w jej otoczeniu.