Waiblingen, 25.4.2017 | Komunikat prasowy firmy

STIHL odnotowuje rekordowe przychody i silny wzrost w segmencie elektronarzędzi bezprzewodowych

  • Sprzedaż jednostkowa w segmencie urządzeń bezprzewodowych przekracza oczekiwania
  • Liczne nowe produkty bezprzewodowe i benzynowe dla użytkowników domowych i profesjonalnych
  • Produkty połączone, inteligentny ogród, Przemysł 4.0: STIHL napędza cyfryzację

„Przychody Grupy STIHL w 2016 roku wzrosły o 6,6 procent do 3,46 miliarda euro – to nowy rekord w roku, w którym firma świętuje 90. rocznicę powstania. „Gdyby kursy walut pozostały na poziomie z poprzedniego roku, wzrost przychodów wyniósłby faktycznie 9,5 procent” – powiedział dr hab. prezes zarządu STIHL. Bertram Kandziora na konferencji prasowej poświęconej bilansowi spółki. „Przyspieszamy rozwój nowych bezprzewodowych elektronarzędzi i jednocześnie będziemy nadal liderem w technologii benzynowej”. Firma STIHL wykorzystuje możliwości, jakie oferuje Przemysł 4.0 i cyfryzacja, aby jeszcze bardziej zwiększyć korzyści dla klienta. W 2018 roku STIHL zaprezentuje nowe technologie i produkty sieciowe. „Obecnie obserwujemy trend w kierunku inteligentnych ogrodów” – powiedział dr. Kandziora. „W porównaniu z ubiegłym rokiem spodziewam się, że w 2017 roku popyt będzie nadal znacznie wyższy – zwłaszcza w przypadku naszych elektronarzędzi bezprzewodowych.” STIHL planuje znaczące inwestycje mające na celu wsparcie rozwoju, szczególnie w swojej niemieckiej spółce macierzystej. „Obecnie poszukujemy około 100 nowych pracowników do obsadzenia stanowisk w spółce macierzystej, szczególnie w obszarach technologii bezprzewodowej, elektroniki, IT i produktów sieciowych.”

Sprzedaż nowych bezprzewodowych produktów elektrycznych przekroczyła oczekiwania

Wzrost przychodów w 2016 r. był napędzany przez znacznie wyższą sprzedaż jednostkową. Po raz kolejny rynek północnoamerykański okazał się najważniejszym motorem wzrostu. Popyt w Europie Zachodniej również wyraźnie wzrósł, częściowo ze względu na udany debiut rynkowy bezprzewodowego systemu zasilania COMPACT. Rynek rosyjski lekko się odrodził. W ubiegłym roku firma STIHL odnotowała również znaczny wzrost przychodów na rynku niemieckim. Rozwój ten był kontynuowany w pierwszym kwartale 2017 r. Przewodniczący Zarządu podkreślił: „Nowe produkty i popyt, jaki generują, znacznie przekroczyły nasze oczekiwania, co pokazuje, że jakość STIHL jest wysoko oceniana w każdym segmencie cenowym i konsumenckim”. Spółki dystrybucyjne STIHL zdołały zdobyć udziały w rynku w wielu krajach. „W ten sposób jeszcze bardziej umacniamy naszą pozycję konkurencyjną” – powiedział dr. Kandziora.

Integracja marki VIKING motorem napędowym wzrostu w 2019 roku

Prezes Zarządu spodziewa się dalszego wzrostu w sezonie 2019, ponieważ Grupa STIHL będzie sprzedawać całą linię produktów producenta elektronarzędzi ogrodowych VIKING wyłącznie pod marką STIHL. „Kosiarki do trawy, które do tej pory można było kupić wyłącznie w ofercie VIKING, a od 2019 roku będą sprzedawane pod marką STIHL, to klasyczny produkt podstawowy na rynku elektronarzędzi ogrodowych. Integracja pod jedną marką – marką STIHL, która jest znana na całym świecie – pozwoli nam uczynić nasze bezprzewodowe systemy zasilania jeszcze bardziej atrakcyjnymi dla klientów”.

Wysoki wskaźnik kapitału własnego na poziomie 70 procent ułatwia realizację długoterminowej strategii

Globalne inwestycje (209 mln euro) ponownie przekroczyły amortyzację (151 mln euro). Inwestycje nadal koncentrowały się głównie na obiektach produkcyjnych i logistycznych spółki, a także na rozwoju nowych produktów. „Wskaźnik kapitału własnego Grupy STIHL utrzymuje się na wysokim poziomie 70,5 procent. To ważny fundament niezależności naszej rodzinnej firmy i długofalowej spójności naszej strategii. Ponadto, dzięki tej zdrowej strukturze finansowej, jesteśmy w stanie finansować wszystkie inwestycje z własnych płynnych aktywów” – wyjaśnia dr. Kandziora. Wzrost sprzedaży jednostkowej przełożył się również na zwiększenie liczby pracowników. Liczba pracowników w Grupie na całym świecie wzrosła o 4,7 procent, osiągając 14 920 osób na koniec roku.

Wzrosły również przychody i zatrudnienie w niemieckiej spółce dominującej

W ubiegłym roku obrotowym przychody niemieckiej spółki dominującej ANDREAS STIHL AG & Co. KG wzrosły o 2,4 procent, osiągając po raz pierwszy miliard euro. Kontyngent eksportowy pozostał na poziomie z poprzedniego roku i wyniósł 88,9 procent. Największy wzrost przychodów odnotowano w UE i Ameryce Północnej. Inwestycje wyniosły łącznie 70 mln euro i podobnie jak w latach ubiegłych były wyższe od amortyzacji. Środki inwestycyjne przeznaczane były głównie na projekty budowlane, zakłady produkcyjne oraz działalność informatyczną. Niemiecka spółka macierzysta również spodziewa się w nadchodzących latach dużych inwestycji. Na koniec 2016 roku liczba osób zatrudnionych w spółce macierzystej wzrosła o 4,3 proc. do 4366 osób. Doktor Kandziora: „Planujemy znacząco zwiększyć zatrudnienie w niemieckiej spółce macierzystej. W tej chwili mamy ponad 100 wakatów – większość dla ekspertów najwyższej klasy. Uważamy, że rosnąca liczba pracowników to inwestycja w udany, długoterminowy rozwój przedsiębiorstwa. Dzięki temu naborowi możemy się rozwijać.”

Digitalizacja zwiększa korzyści dla klientów

„Firma STIHL opracowała kompleksową strategię cyfryzacji” – wyjaśnił dr. Kandziora. „Dla nas digitalizacja jest sposobem na stworzenie dodatkowych korzyści dla klientów. Może to być widoczne w charakterystyce naszych produktów, w interakcji z klientami lub w nowych modelach biznesowych”. Komponenty i podsystemy Przemysłu 4.0 stosowane są w światowej sieci produkcyjnej STIHL już od pewnego czasu; inteligentne systemy i procesy są ze sobą połączone na całym świecie. W użyciu są również roboty współpracujące. Doktor Kandziora: „Wykorzystamy również rosnące możliwości dalszej optymalizacji procesów, jakie oferuje cyfryzacja”.

„Smart Connected” – inteligentne połączenie produktów STIHL w sieć

W firmie STIHL pod hasłem „Smart Connected” realizowane są obszerne projekty rozwojowe ukierunkowane na połączenie produktów w sieć. Już dziś można sterować robotem koszącym VIKING iMow za pomocą aplikacji. Nowe projekty idą o wiele dalej, zmierzając w kierunku „inteligentnego ogrodu”. Jak zawsze, w centrum tych zmian znajduje się klient. Przykładowo użytkownicy elektronarzędzi marki STIHL będą otrzymywać na swoich smartfonach informacje w czasie rzeczywistym dotyczące czasu pracy, zużycia czy optymalnego wykorzystania. Możliwe jest nawet scentralizowane rejestrowanie geolokalizacji poszczególnych elektronarzędzi. W rzeczywistości możliwości, jakie daje digitalizacja, będą wykorzystywane szerzej nie tylko w odniesieniu do samych produktów, ale także w serwisowaniu ich w salonach dealerskich. Przewodniczący Zarządu, Dr. Kandziora said: „Intensywnie pracujemy nad inteligentnymi technologiami, dzięki którym będziemy mogli zaprezentować naszym klientom nowe cyfrowe aplikacje STIHL na sezon 2018”.

Wkraczamy w cyfrową przyszłość ze startupami

Aby przyspieszyć projekty cyfrowe i szybciej przygotować innowacyjne modele biznesowe do wejścia na rynek, STIHL bierze udział w programie ACTIVATR prowadzonym przez firmę Pioniergeist z siedzibą w Stuttgarcie. ACTIVATR łączy doświadczonych założycieli startupów z innowacyjnie nastawionymi pracownikami z uznanych firm. Celem ACTIVATR jest produkcja innowacyjnych pomysłów, które pozostaną w STIHL lub będą niezależnie działać na rynku w ramach nowych startupów, w które inwestuje STIHL. W ciągu trzech miesięcy interdyscyplinarny zespół założycieli opracował pomysły na dwa nowe modele biznesowe. Koncepcje te zostaną dopracowane w ciągu roku, tak aby możliwe było opracowanie konkretnych produktów i usług. Obecnie trwają również prace nad innymi nowymi pomysłami.

W styczniu 2017 roku Grupa STIHL nabyła udziały w GreenIQ. Ten izraelski startup specjalizuje się w opracowywaniu i dystrybucji produktów sieciowych do zastosowań ogrodniczych, takich jak nawadnianie i oświetlenie. „Przyspieszy to nasze działania w obszarze cyfryzacji i produktów połączonych, takich jak rozwój naszego własnego urządzenia STIHL Smart Garden Hub” – powiedział dr. Kandziora.

Nowości marki STIHL

Tej wiosny na rynku pojawi się kilka nowych produktów: System zasilania bezprzewodowego PRO zostanie rozszerzony o STIHL HSA 94 R do przycinania żywopłotów i STIHL HSA 94 T do podcinania – oba modele to ciche i wydajne profesjonalne akumulatorowe nożyce do żywopłotów. Na rynku pojawi się również profesjonalna wykaszarka STIHL FSA 130 z uchwytem rowerowym lub owiniętym wokół kierownicy. Rozszerza to modułowy system zasilania bezprzewodowego do zastosowań profesjonalnych do ponad 20 elektronarzędzi. W ofercie atrakcyjnych cenowo elektronarzędzi bezprzewodowych w segmencie podstawowym pojawią się również nowości: Nożyce do żywopłotu, podkaszarka do trawy i dmuchawa, każde z wbudowanym akumulatorem. Od początku roku wprowadzono na rynek inne produkty, takie jak podstawowy model podkaszarki spalinowej STIHL HT 56 CE.

„Pracujemy ciężko i oferujemy coraz szerszą gamę produktów akumulatorowych, nie idąc na żadne kompromisy w przypadku naszych produktów benzynowych” – podsumował dr. Kandziora. „Nowości, które pojawiły się wiosną, są tego dowodem”. System akumulatorowy STIHL COMPACT zostanie rozszerzony o drugą wydajną pilarkę łańcuchową do pielęgnacji terenów zielonych i prostych prac rzemieślniczych: Piła łańcuchowa STIHL MSA 140 C-BQ. Urządzenie jest zasilane wymiennym akumulatorem litowo-jonowym 36 V, który jest kompatybilny ze wszystkimi innymi elektronarzędziami tego modułowego systemu bezprzewodowego. Oprócz pił łańcuchowych system obejmuje nożyce do żywopłotów, podkaszarkę, dmuchawę i kosiarkę do trawy.

STIHL wprowadził na rynek pilarkę łańcuchową benzynową STIHL MS 462 CM, która jest przeznaczona do profesjonalnych prac leśnych w drzewostanach o średniej i gęstej konarowości. Masa silnika wynosząca zaledwie sześć kilogramów sprawia, że jest to najlżejsza piła o dużej wydajności w swojej klasie pojemności skokowej (70 centymetrów sześciennych). Zoptymalizowany system zarządzania silnikiem M-Tronic i udoskonalona koncepcja silnika zapewniają tej profesjonalnej pile dużą moc i doskonałe przyspieszenie – „innymi słowy, więcej przyjemności i wydajności podczas pracy” – powiedział dr. Kandziora. Jeszcze przed wprowadzeniem na rynek elektronarzędzie zrobiło wrażenie na wystawie innowacji poprzedzającej targi demopark: Eksperci z demoparku przyznali modelowi STIHL MS 462 CM srebrny medal za niską wagę.

Nowe produkty VIKING

VIKING wniesie również kolejny produkt do bezprzewodowego systemu zasilania STIHL COMPACT: Kosiarka MA 235. Dzięki kompaktowym wymiarom urządzenia, ergonomicznemu, komfortowemu uchwytowi, szerokości koszenia wynoszącej 33 centymetry i wadze zaledwie 14 kilogramów, MA 235 jest idealnym partnerem do małych ogrodów o powierzchni trawnika do 200 metrów kwadratowych.

Port w Hamburgu i Norwegia gospodarzami STIHL TIMBERSPORTS® 2017

Seria STIHL TIMBERSPORTS® odbędzie się 20 maja w porcie w Hamburgu. W ramach Champions Trophy ośmiu najlepszych sportowców na świecie rywalizuje ze sobą w czterech dyscyplinach w systemie pucharowym. Zawody te wymagają od zawodników nie tylko maksymalnej siły mięśni i techniki, ale także ekstremalnego poziomu wytrzymałości – uważa się je za najtrudniejszy format w sporcie drwali. Dzień wcześniej najlepsi młodzi sportowcy zmierzą się ze sobą na Mistrzostwach Świata Debiutantów w Hamburgu. Finał sezonu międzynarodowego, Mistrzostwa Świata STIHL TIMBERSPORTS®, odbędą się w dniach 3 i 4 listopada w Lillehammer w Norwegii.

Twój kontakt prasowy

Może Cię również zainteresować