Aby zmniejszyć emisję dwutlenku węgla:
Paliwa syntetyczne

Firma STIHL stale pracuje nad trwałym zmniejszeniem bezpośredniej i pośredniej emisji dwutlenku węgla ze swoich produktów, przyczyniając się w ten sposób do walki ze zmianami klimatu. Jako wiodący producent na świecie, dotyczy to zarówno elektronarzędzi z napędem elektrycznym zasilanym akumulatorem, jak i elektronarzędzi z silnikami spalinowymi. Chociaż praca przy użyciu elektronarzędzi akumulatorowych bez emisji CO2 jest już możliwa dzięki wykorzystaniu zielonej energii elektrycznej, widać też nowe rozwiązania w postaci syntetycznych paliw alternatywnych, które mogą zasilać elektronarzędzia z silnikami spalinowymi w sposób praktycznie neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla i bez utraty wydajności. Można je stosować nawet w narzędziach, które są używane od 10, 20 lub więcej lat.

Akumulator czy silnik spalinowy? Dlaczego nie oba?

Ochrona środowiska w przypadku napędów elektrycznych zasilanych akumulatorami oznacza przede wszystkim redukcję emisji dwutlenku węgla podczas produkcji elektronarzędzi, natomiast w przypadku silnika spalinowego konieczna jest zmiana strategii: Priorytetem jest tutaj redukcja emisji dwutlenku węgla podczas działalności operacyjnej. Jest to możliwe dzięki paliwom produkowanym całkowicie lub częściowo z biomasy, takiej jak odpady drzewne, oraz „e-paliwom”, których wykorzystanie jest niemal neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. Stosowanie paliw alternatywnych jest ważne i szczególnie cenne tam, gdzie możliwości wykorzystania elektronarzędzi akumulatorowych są ograniczone – na przykład w wyjątkowo odległych obszarach i regionach bez dostępu do zasilania.

STIHL MotoMix i STIHL MotoMix Eco

Dzięki MotoMix firma STIHL opracowała syntetyczne paliwo alkilatowe, które ma znaczące zalety w porównaniu z konwencjonalnym paliwem sprzedawanym na stacjach benzynowych. Należą do nich między innymi znacznie niższe emisje zanieczyszczeń i spalin podczas użytkowania, mniejsze gromadzenie się osadów w elektronarzędziach i większa wydajność.
STIHL stawia kolejny krok, wprowadzając MotoMix Eco: Dzięki dodaniu składników biogennych, np. pozostałości drewna z gospodarki leśnej, emisję dwutlenku węgla można obecnie zmniejszyć o kolejne 8% w porównaniu z MotoMix. A dzięki stopniowemu zwiększaniu zawartości substancji biogennych, MotoMix Eco może w przyszłości stać się całkowicie neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla. Wynik: Możliwość pracy z silnikiem spalinowym bez emisji szkodliwego dla klimatu CO2.

E-paliwa: Wysokotechnologiczne, niskoemisyjne

paliwa elektryczne umożliwiają eksploatację silników spalinowych w sposób neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla, przy użyciu syntetycznie produkowanych paliw ciekłych. Do ich produkcji potrzebne są zasadniczo dwa składniki: Zielony wodór i węgiel.
Zielony wodór jest produkowany z wykorzystaniem energii odnawialnej (np. energii wiatru) i pozyskiwany z wody. Potrzebny węgiel można pobrać z atmosfery, na przykład w postaci CO2. Paliwa elektryczne są następnie produkowane na przykład metodą syntezy Fischera-Tropscha. W efekcie powstają paliwa syntetyczne o niskiej zawartości siarki, które są praktycznie neutralne dla klimatu, ponieważ podczas spalania do atmosfery emitują jedynie uprzednio wyekstrahowany CO2. Ponadto w procesie produkcji e-paliw powstają użyteczne produkty uboczne, wykorzystywane np. w przemyśle chemicznym i zastępujące na przykład ropę naftową jako surowiec.

Spojrzenie w przyszłość

W interesie swoich klientów na całym świecie firma STIHL nie skupia się wyłącznie na technologii akumulatorowej, ale pracuje również nad tym, aby elektronarzędzia z silnikami spalinowymi mogły pracować w sposób neutralny dla klimatu. Jednym ze sposobów uczynienia stosowania paliw węglowych bardziej przyjaznymi dla klimatu jest dalszy rozwój istniejących paliw specjalnych w kierunku e-paliw. Na całym świecie realizowanych jest wiele szybko rozwijających się projektów mających na celu produkcję paliw neutralnych dla klimatu. Weźmy na przykład Haru Oni na wietrznym południu Chile. Zakład pilotażowy do produkcji e-paliw w Patagonii, w projekt, w który zaangażowane są również Porsche i Siemens, jest wspierany przez takie instytucje, jak Federalne Ministerstwo Gospodarki. Operatorem jest chilijska firma Highly Innovative Fuels (HIF), która obecnie buduje swoją pierwszą dużą instalację w słonecznym Teksasie i planuje budowę kolejnych zakładów w Chile, Afryce Północnej i Australii. Choć może minąć kilka lat, zanim e-paliwa staną się dostępne na szeroką skalę, oferują one jednak długoterminową alternatywę – czyli możliwość eksploatacji elektronarzędzi z silnikami spalinowymi w sposób neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla, a tym samym trwałego i skutecznego przyczyniania się do walki ze zmianą klimatu.

1 | 5
5 mitów na temat paliw elektronicznych i prawda, która za nimi stoi
01
02
03
04
05
5 mitów na temat paliw elektronicznych i prawda, która za nimi stoi

E-paliwa są alternatywą dla biopaliw! To prawda. W przeciwieństwie do wielu biopaliw, e-paliwa nie muszą konkurować z produkcją żywności, ponieważ są wytwarzane bez użycia materii roślinnej i biomasy.

Paliwa elektroniczne wymagają specjalnych silników! Fałsz. Paliwa elektryczne można od razu stosować we wszystkich elektronarzędziach STIHL z silnikami spalinowymi, także w starszych modelach – co może przyczynić się do natychmiastowej redukcji emisji CO2.

Produkcja e-paliw jest bardzo energochłonna! To prawda. Oznacza to, że e-paliwa muszą być produkowane w miejscach, gdzie odnawialna energia elektryczna jest dostępna w dużych ilościach, aby zagwarantować, że nie będzie to stanowiło żadnego problemu dla ludności i jej zaopatrzenia w energię odnawialną.

Transport i dystrybucja paliw elektronicznych powodują dodatkową emisję CO2! Fałsz. Nie ma potrzeby budowania nowej infrastruktury w celu wykorzystania paliw elektronicznych. Podobnie jak obecnie stosowane paliwa, paliwa elektroniczne można transportować w kanistrach lub tankować na stacjach benzynowych.

Paliwa elektroniczne sprawiają, że stare silniki spalinowe są bardziej przyjazne dla środowiska! To prawda. Dzięki stosowaniu paliw elektronicznych istniejące floty narzędzi mogłyby bardzo szybko stać się bardziej przyjazne dla środowiska, ponieważ używanie elektronarzędzi zasilanych paliwami elektronicznymi praktycznie nie powoduje emisji CO2.

Może Cię również zainteresować