Firma STIHL stale pracuje nad trwałym zmniejszeniem bezpośredniej i pośredniej emisji dwutlenku węgla ze swoich produktów, przyczyniając się w ten sposób do walki ze zmianami klimatu. Jako wiodący producent na świecie, dotyczy to zarówno elektronarzędzi z napędem elektrycznym zasilanym akumulatorem, jak i elektronarzędzi z silnikami spalinowymi. Chociaż praca przy użyciu elektronarzędzi akumulatorowych bez emisji CO2 jest już możliwa dzięki wykorzystaniu zielonej energii elektrycznej, widać też nowe rozwiązania w postaci syntetycznych paliw alternatywnych, które mogą zasilać elektronarzędzia z silnikami spalinowymi w sposób praktycznie neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla i bez utraty wydajności. Można je stosować nawet w narzędziach, które są używane od 10, 20 lub więcej lat.
Ochrona środowiska w przypadku napędów elektrycznych zasilanych akumulatorami oznacza przede wszystkim redukcję emisji dwutlenku węgla podczas produkcji elektronarzędzi, natomiast w przypadku silnika spalinowego konieczna jest zmiana strategii: Priorytetem jest tutaj redukcja emisji dwutlenku węgla podczas działalności operacyjnej. Jest to możliwe dzięki paliwom produkowanym całkowicie lub częściowo z biomasy, takiej jak odpady drzewne, oraz „e-paliwom”, których wykorzystanie jest niemal neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. Stosowanie paliw alternatywnych jest ważne i szczególnie cenne tam, gdzie możliwości wykorzystania elektronarzędzi akumulatorowych są ograniczone – na przykład w wyjątkowo odległych obszarach i regionach bez dostępu do zasilania.
Dzięki MotoMix firma STIHL opracowała syntetyczne paliwo alkilatowe, które ma znaczące zalety w porównaniu z konwencjonalnym paliwem sprzedawanym na stacjach benzynowych. Należą do nich między innymi znacznie niższe emisje zanieczyszczeń i spalin podczas użytkowania, mniejsze gromadzenie się osadów w elektronarzędziach i większa wydajność.
STIHL stawia kolejny krok, wprowadzając MotoMix Eco: Dzięki dodaniu składników biogennych, np. pozostałości drewna z gospodarki leśnej, emisję dwutlenku węgla można obecnie zmniejszyć o kolejne 8% w porównaniu z MotoMix. A dzięki stopniowemu zwiększaniu zawartości substancji biogennych, MotoMix Eco może w przyszłości stać się całkowicie neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla. Wynik: Możliwość pracy z silnikiem spalinowym bez emisji szkodliwego dla klimatu CO2.
paliwa elektryczne umożliwiają eksploatację silników spalinowych w sposób neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla, przy użyciu syntetycznie produkowanych paliw ciekłych. Do ich produkcji potrzebne są zasadniczo dwa składniki: Zielony wodór i węgiel.
Zielony wodór jest produkowany z wykorzystaniem energii odnawialnej (np. energii wiatru) i pozyskiwany z wody. Potrzebny węgiel można pobrać z atmosfery, na przykład w postaci CO2. Paliwa elektryczne są następnie produkowane na przykład metodą syntezy Fischera-Tropscha. W efekcie powstają paliwa syntetyczne o niskiej zawartości siarki, które są praktycznie neutralne dla klimatu, ponieważ podczas spalania do atmosfery emitują jedynie uprzednio wyekstrahowany CO2. Ponadto w procesie produkcji e-paliw powstają użyteczne produkty uboczne, wykorzystywane np. w przemyśle chemicznym i zastępujące na przykład ropę naftową jako surowiec.
W interesie swoich klientów na całym świecie firma STIHL nie skupia się wyłącznie na technologii akumulatorowej, ale pracuje również nad tym, aby elektronarzędzia z silnikami spalinowymi mogły pracować w sposób neutralny dla klimatu. Jednym ze sposobów uczynienia stosowania paliw węglowych bardziej przyjaznymi dla klimatu jest dalszy rozwój istniejących paliw specjalnych w kierunku e-paliw. Na całym świecie realizowanych jest wiele szybko rozwijających się projektów mających na celu produkcję paliw neutralnych dla klimatu. Weźmy na przykład Haru Oni na wietrznym południu Chile. Zakład pilotażowy do produkcji e-paliw w Patagonii, w projekt, w który zaangażowane są również Porsche i Siemens, jest wspierany przez takie instytucje, jak Federalne Ministerstwo Gospodarki. Operatorem jest chilijska firma Highly Innovative Fuels (HIF), która obecnie buduje swoją pierwszą dużą instalację w słonecznym Teksasie i planuje budowę kolejnych zakładów w Chile, Afryce Północnej i Australii. Choć może minąć kilka lat, zanim e-paliwa staną się dostępne na szeroką skalę, oferują one jednak długoterminową alternatywę – czyli możliwość eksploatacji elektronarzędzi z silnikami spalinowymi w sposób neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla, a tym samym trwałego i skutecznego przyczyniania się do walki ze zmianą klimatu.