Każdy gram się liczy. I nie bez powodu: im lżejszy produkt, tym wygodniejszy w użyciu dla klienta. Dlatego STIHL stale przesuwa granice w zakresie lekkich konstrukcji. Najnowszym przykładem jest STIHL MS 400 CM, pierwsza na świecie pilarka łańcuchowa z technologią tłoka magnezowego.

Im lżej, tym lepiej. Im lżejszy jest produkt, tym łatwiejsza jest praca użytkownikowi. Prosty wzór, ale wymagający mnóstwa pracy, czasu i wiedzy – np. w przypadku STIHL MS 400 CM, pierwszej na świecie profesjonalnej pilarki łańcuchowej z tłokiem magnezowym. Waży on o 20 gramów mniej niż tłok aluminiowy – co oznacza redukcję wagi o 25% w przypadku samego tego kluczowego komponentu. Jednocześnie zapewnia 10-procentowy wzrost wydajności i stosunku mocy do masy, który wynosi teraz 1,45 kg/kW. Dla klientów oznacza to lżejsze, ale bardziej wydajne narzędzie pracy.

„Celem było zniwelowanie luki między modelami MS 362 CM i MS 462 CM” – wyjaśnia kierownik projektu Jonas Lank. Nowa konstrukcja charakteryzuje się niższą emisją spalin, mimo wyższego momentu obrotowego i większej mocy. „Zwykle większy komfort oznacza większą wagę. W firmie STIHL jest dokładnie odwrotnie.” W profesjonalnej pile dobra ćwierć podzespołów wykonana jest ze stali, kolejne 25% z tworzywa sztucznego lub gumy i łącznie 40% z aluminium lub magnezu. Wykorzystanie magnezu jako materiału wymaga również szczególnej wiedzy specjalistycznej. Firma STIHL, dysponująca własnym zakładem odlewów magnezowych w Weinsheim, dysponuje wiedzą specjalistyczną w tym zakresie i nieustannie prowadzi badania nad tym, które elementy produktów STIHL można wykonać z tego materiału. Zgromadzona wiedza jest wykorzystywana nie tylko wewnętrznie, ale obecnie także przez klientów zewnętrznych, np. z branży motoryzacyjnej.

Zwykle większy komfort wiąże się z większą wagą. W firmie STIHL jest dokładnie odwrotnie.
JONAS LANK
Jonas Lank, Kierownik projektu MS 400 CM

W przypadku MS 400 CM dotyczyło to tłoka, który wcześniej standardowo wykonywano z aluminium. Jednak decyzja o wykorzystaniu magnezu wiąże się z koniecznością wykonania wielu dodatkowych kroków rozwojowych. „Nie da się po prostu zastąpić jednego materiału innym” – wyjaśnia Jonas Lank. Prawdą jest, że instalacja, konserwacja i naprawa są w obu przypadkach niemal identyczne. Jednakże, gdy piła pracuje z pełną mocą, tłoki te są narażone na temperatury przekraczające 300°C; aby zapewnić im wytrzymałość na tak duże obciążenia, wystarczającą wytrzymałość i mniejszą podatność na zużycie, tłoki pokryto specjalną powłoką, która również została opracowana wspólnie przez firmę STIHL.

Praca deweloperów z Waiblingen i Weinsheim idzie jeszcze dalej: W przeciwieństwie do aluminium magnez zwiększa swoją objętość pod wpływem ekstremalnych temperatur, co ma wpływ na sąsiadujące elementy. W rezultacie cała pozostała konstrukcja maszyny została odpowiednio zoptymalizowana. Oprócz podzespołów wewnętrznych, oprogramowanie również zostało udoskonalone. W modelu STIHL MS 400 CM zastosowano wersję z układem sterowania silnikiem M-Tronic 3.0. W pełni elektroniczne sterowanie silnikiem zostało po raz pierwszy zastosowane w modelu STIHL MS 441 CM w 2010 roku. Dzięki czujnikom i inteligentnym algorytmom piła rozpoznaje lokalne warunki otoczenia i automatycznie dostosowuje ustawienia, takie jak czas zapłonu i ilość paliwa, dzięki czemu może pracować nieprzerwanie z optymalną wydajnością silnika. Wersja 3.0 oferuje użytkownikowi także możliwość samodzielnej kalibracji urządzenia za pomocą prostej procedury. „Ogólnie rzecz biorąc, ta piła jest absolutnie najnowocześniejsza” – mówi Jonas Lank.

LEKKA KONSTRUKCJA I PIONOWA INTEGRACJA

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ