Waiblingen, 23.04.2024 | Korporacyjny komunikat prasowy

STIHL zwiększa udział produktów akumulatorowych w ogólnej sprzedaży

  • Udział sprzedaży produktów akumulatorowych wzrasta do 24 procent w 2023 r.
  • Tymczasowa konsolidacja rynku: słaba gospodarka i warunki geopolityczne spowalniają rozwój przychodów i sprzedaży

 

Grupa STIHL, wiodący producent pilarek łańcuchowych i urządzeń elektrycznych do zastosowań zewnętrznych, kontynuowała z powodzeniem wdrażanie swojej strategii akumulatorowej w roku obrotowym 2023. Działające na rynku międzynarodowym przedsiębiorstwo rodzinne zwiększyło udział sprzedaży narzędzi zasilanych akumulatorowo do 24 procent — w porównaniu z 20 procentami w roku poprzednim. W rezultacie niemal co czwarty sprzedawany produkt STIHL jest zasilany bateryjnie. Michael Traub, prezes zarządu STIHL, mówi: „STIHL jest na dobrej drodze do objęcia pozycji lidera w segmencie akumulatorów. Nasi klienci wiedzą, że mogą polegać na wysokiej jakości naszych produktów i usług.” Jednocześnie miniony rok fiskalny charakteryzował się wieloma wyzwaniami. Po latach wyjątkowo dynamicznego wzrostu w czasie pandemii koronawirusa cała branża weszła obecnie w fazę konsolidacji. Przychody Grupy STIHL w roku obrotowym 2023 wyniosły łącznie 5,3 mld euro (rok poprzedni: 5,5 miliarda euro). Pomimo nieznacznego spadku o 4,1 proc. w ujęciu rok do roku, przychody nadal były na znacznie wyższym poziomie niż przed pandemią koronawirusa. Na przychody wpłynął również negatywny wpływ kursów walut. Gdyby nie uwzględnić wpływu kursów walut, spadek przychodów wyniósłby zaledwie 1,1 procent. Liczba pracowników na całym świecie spadła o 3,6 procent do 19 805 na dzień 31 grudnia 2023 r. (rok poprzedni: 20 552).

„Po trzech latach niezwykle dynamicznego wzrostu w 2023 roku stanęliśmy w obliczu spadającego popytu” – wyjaśnia Traub. „Ta faza, którą przeżyliśmy z powodu pandemii koronawirusa, dobiegła końca. Lockdowny i ograniczenia w podróżowaniu wywołały efekt kokonu. Pielęgnacja domu i ogrodu cieszyła się dużą popularnością, a wielu konsumentów inwestowało w nowe narzędzia. Wysoka inflacja i rosnące stopy procentowe osłabiły nastroje konsumentów. Ponadto dealerzy i detaliści mają teraz mnóstwo zapasów, które muszą najpierw wyprzedać”.

W skali globalnej w 2023 r. rozwój sytuacji różnił się w zależności od regionu. Przegląd rynków:

  • Stany Zjednoczone są największym rynkiem zbytu firmy STIHL, na który przypada około jednej trzeciej przychodów firmy. Ze względu na warunki pogodowe wiosna nie nadeszła. Kanada ucierpiała z powodu ogromnych pożarów lasów i powodzi. W rezultacie sprzedaż w Ameryce Północnej była znacznie niższa niż w roku poprzednim. Jednocześnie firmie STIHL udało się rozszerzyć sieć dealerską i zwiększyć udział rynkowy produktów zasilanych akumulatorami w Ameryce Północnej.
  • W Ameryce Łacińskiej klimat konsumencki wyraźnie się pogorszył z powodu wysokiej inflacji, niestabilności politycznej, pogarszającej się sytuacji bezpieczeństwa i braku zachęt zakupowych ze strony rządów. Mimo to działania promocyjne pozwoliły na niewielki wzrost sprzedaży w niektórych krajach, zwłaszcza w Brazylii.
  • W Europie Środkowej wiosna była długa i deszczowa, a początek lata był suchy, co wpłynęło na spadek popytu na urządzenia elektryczne marki STIHL przeznaczone do użytku na zewnątrz, takie jak kosiarki do trawy. Na rodzimym rynku w Niemczech, gdzie STIHL generuje około 10 procent swoich globalnych przychodów, firma odnotowała znaczny spadek sprzedaży. Podobnie jak w przypadku otoczenia globalnego, inflacja, trendy stóp procentowych, wysokie ceny energii i powściągliwość konsumentów miały wpływ na rynek niemiecki w 2023 r. Cała Europa Zachodnia również odnotowała spadek w porównaniu z rokiem poprzednim, podobnie jak Europa Wschodnia. Firma STIHL całkowicie zaprzestała dostaw do Rosji.
  • Sprzedaż w Azji spadła tylko nieznacznie poniżej poziomu z poprzedniego roku, podczas gdy w Oceanii spadki były znacznie większe.
  • Afryka z kolei radziła sobie dobrze i odnotowała wzrost sprzedaży, szczególnie w Republice Południowej Afryki. Rozwój na kontynencie afrykańskim podkreśla potencjał tych rozwijających się rynków, który STIHL zamierza stale wykorzystywać. W rezultacie firma wykorzystała rok 2023 na założenie dwóch nowych spółek marketingowych w Maroku i Kamerunie, aby rozszerzyć swoją obecność w obiecujących regionach Afryki Północnej i Środkowej.

Segment akumulatorów nadal rośnie

Podczas gdy sprzedaż produktów zasilanych benzyną znacząco spadła, sprzedaż akumulatorów i kosiarek iMow wzrosła obiecująco. Zwłaszcza w Europie Zachodniej i Ameryce Północnej napęd akumulatorowy odgrywa już ważną rolę i w nadchodzących latach będzie zyskiwał jeszcze większe znaczenie. STIHL stawia sobie za cel zwiększenie udziału sprzedaży produktów zasilanych bateryjnie do co najmniej 35 proc. do 2027 r. i osiągnięcie celu 80 proc. do 2035 r. Rozszerzenie oferty produktów i usług akumulatorowych STIHL jest w pełnym toku, zarówno jeśli chodzi o asortyment produktów przenośnych, jak i o wprowadzanie nowych produktów na kółkach. Przykładowo, w styczniu 2024 roku firma STIHL wprowadziła na rynek pierwszą zasilaną akumulatorem kosiarkę o zerowym promieniu skrętu — kosiarkę samojezdną zasilaną akumulatorem z technologią zerowego promienia skrętu — na swoim największym i najważniejszym rynku, w Stanach Zjednoczonych. Tylko w ciągu najbliższych dwóch lat na światowy rynek ma trafić trzydzieści nowych produktów zasilanych bateryjnie.

STIHL jest dobrze przygotowany na przyszłość

„Od 2019 roku firma STIHL odnotowała wzrost o ponad 30 procent” — mówi Traub. „W tej chwili zmierzamy w kierunku normalizacji wzrostu. Niezależnie od tego, nadal realizujemy naszą długoterminową strategię, której celem jest osiągnięcie podwójnej pozycji lidera technologicznego: przewodzenia zrównoważonej transformacji w segmencie narzędzi zasilanych bateriami i benzyną. Zastępowanie produktów zasilanych benzyną produktami zasilanymi bateriami postępuje w szybkim tempie. Wymaga to od nas pełnej mocy transformacji, do której podchodzimy z pozycji siły. Jednocześnie trend ten potwierdza, że jesteśmy na dobrej drodze. Nadal koncentrujemy nasze inwestycje na technologii akumulatorowej przyszłości i jesteśmy przekonani, że zrealizujemy nasze ambitne plany rozwoju.”

Nowy zakład w Oradei w Rumunii, w którym będą produkowane narzędzia zasilane akumulatorem, rozpocznie działalność w 2025 roku. Uroczystość wmurowania kamienia węgielnego miała miejsce pod koniec marca 2024 roku. Od połowy 2024 roku w siedzibie firmy założycielskiej w Waiblingen będą produkowane także narzędzia zasilane akumulatorowo. Firma ogłosiła, że w roku 2025 rozpocznie również produkcję silników EC do profesjonalnych produktów zasilanych akumulatorowo w swojej głównej fabryce w Niemczech, aby jeszcze bardziej zwiększyć głębokość produkcji narzędzi zasilanych akumulatorowo.

Wysoki wskaźnik kapitału własnego umożliwia strategiczne inwestycje

Przy wysokim wskaźniku kapitału własnego wynoszącym 65,9 procent (rok poprzedni: Dzięki solidnej strukturze bilansu (61,9 proc.) i stabilnemu bilansowi Grupa kontynuowała finansowanie kluczowych strategicznych inwestycji wewnętrznych w 2023 r. W nowe technologie oraz międzynarodową sieć produkcji i sprzedaży zainwestowano ok. 432 mln euro, co stanowi większą kwotę niż w 2022 r. (404 mln euro). Nakłady inwestycyjne po raz kolejny przekroczyły poziom amortyzacji. Jak wyjaśnia Traub: „W perspektywie średnio- i długoterminowej planujemy dalszy wzrost, szczególnie w sektorze akumulatorów. Dzięki naszej długoterminowej strategii inwestycyjnej przygotowujemy naszą globalną produkcję i sieć wytwórczą do zwiększonego popytu na akumulatory”.

Główne działania obejmowały:

  • STIHL Inc. w Stanach Zjednoczonych przebudowało 7800 metrów kwadratowych na produkcję narzędzi zasilanych akumulatorami. Zainwestowano około 13 milionów dolarów amerykańskich w rozszerzenie produkcji akumulatorowych pił łańcuchowych STIHL, dmuchaw do liści, sekatorów, podkaszarek i trymerów krawędziowych oraz uruchomienie produkcji dziesięciu dodatkowych produktów akumulatorowych. Firma STIHL Inc. podwoiła również zdolność produkcyjną akumulatorów AP w 2023 roku.
  • W 2023 roku produkcja STIHL FSA 30 zapoczątkowała produkcję produktów zasilanych akumulatorowo w Qingdao w Chinach. Linie produkcyjne w zakładzie produkcyjnym STIHL w Azji produkują bezprzewodową kosę spalinową STIHL od października 2023 r.
  • STIHL Tirol w Austrii, centrum doskonałości STIHL w zakresie naziemnego sprzętu ogrodniczego, zwiększyło stopień automatyzacji produkcji dzięki trzem nowym liniom montażowym do produktów akumulatorowych.
  • ZAMA na Filipinach zainwestowała około 14,6 mln euro w nowy budynek o powierzchni 11 500 metrów kwadratowych, aby umożliwić dalszy wzrost w nowych segmentach produktów, takich jak wiązki kablowe, tekstylia techniczne i elektromechaniczne układy wtryskowe.
  • STIHL Brazylia inwestuje w rozbudowę swojej struktury sprzedaży, otwierając dwa nowe centra dystrybucyjne w Jundiaí w regionie południowo-wschodnim oraz w Benevides w regionie północnym.
  • STIHL Grecja wzmacnia swoją obecność w Europie Południowej, otwierając nowy oddział w Cypr. Od marca 2023 r. w centralnie położonej siedzibie w stolicy Nikozji znajdują się sale sprzedaży, sklep koncepcyjny oraz warsztat do przeprowadzania przeglądów i serwisowania.

Firma założycielska STIHL odnotowuje spadek sprzedaży

Niemiecka firma założycielska ANDREAS STIHL AG & Co. KG osiągnęła w 2023 r. przychód w wysokości 1,6 mld euro (rok poprzedni: 1,8 mld euro), co odpowiada spadkowi o 11,4 proc. Liczba pracowników w niemieckich oddziałach wzrosła nieznacznie o 1 procent w ujęciu rok do roku i na dzień 31 grudnia 2023 r. wynosiła 6003 pracowników, z czego 4268 pracowało w Waiblingen, 254 w Ludwigsburgu, 494 w Fellbach, 904 w Weinsheim i 83 w Wiechs am Randen. W STIHL Vertriebszentrale AG & Co. KG w Dieburgu zatrudnionych było 323 pracowników.

Nakłady inwestycyjne wzrosły znacząco w porównaniu z rokiem poprzednim i wyniosły około 163 mln euro (rok poprzedni: 136 milionów euro). Dużą część tej sumy stanowiły inwestycje budowlane i budowlane, w tym nowe muzeum firmy, STIHL Brand World w Waiblingen, którego otwarcie planowane jest na 2023 rok. Muzeum przybliża prawie 100-letnią historię firmy i marki. Szczególną atrakcją wystawy jest kompleksowa platforma wiedzy zatytułowana „Fascynacja lasem”. Świat marki STIHL jest otwarty dla szerokiej publiczności w weekendy. Zainwestowano również w nowe maszyny i urządzenia, w tym w nową specjalistyczną prasę hydrauliczną o wartości 3 milionów euro, wyposażoną w specjalnie dostosowany system przenośników, który umożliwi bardziej elastyczną produkcję w Waiblingen.

STIHL pozostaje optymistą

Jako niezależna firma rodzinna, STIHL jest w stanie planować i działać długoterminowo pomimo obecnych wyzwań. Traub podchodzi z ostrożnym optymizmem do bieżącego roku: „W obecnych warunkach liczymy na nieznaczny wzrost w drugiej połowie 2024 roku”. Nadal kładziemy nacisk na ogólną rozbudowę i odnowę oferty produktów STIHL, zarówno do użytku prywatnego, jak i profesjonalnego. Opracowywanie wydajnych rozwiązań ładowania produktów zasilanych bateryjnie, zwłaszcza w segmencie profesjonalnym, odgrywa szczególnie ważną rolę. Dzięki temu ludzie będą mogli bez przeszkód korzystać z narzędzi zasilanych akumulatorem przez cały dzień i pracować w otoczeniu natury. Podobnie firma STIHL nadal inwestuje w funkcjonalność swoich produktów i akcesoriów w zakresie Internetu rzeczy, w rozbudowę globalnych kanałów sprzedaży poprzez dodanie rozwiązań e-commerce i rozbudowę globalnej sieci specjalistycznych dealerów. Wreszcie, co nie mniej ważne, ważną rolę odgrywa również rozwój specjalnych produktów przeznaczonych na rynki wschodzące, co pozwala lepiej wykorzystać potencjał tamtejszego rynku.

Innowacje produktowe STIHL dla użytkowników profesjonalnych i konsumentów

Urządzenia elektryczne do użytku na zewnątrz zasilane akumulatorem stały się niezastąpione i stały się już częścią codziennej pracy wielu profesjonalistów z branży ogrodniczej i kształtowania krajobrazu, zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym. Jednak postęp technologiczny sprawia, że można je teraz stosować także w miejscach, w których wcześniej używano niemal wyłącznie urządzeń zasilanych benzyną, np. na placach budowy.

  • Kosiarki akumulatorowe z zerowym promieniem skrętu RZA serii 700 są dostępne na rynku amerykańskim od stycznia 2024 r. Dzięki długiemu czasowi pracy na baterii, sięgającemu nawet ośmiu godzin, słuchawki te są przeznaczone do całodziennego użytku komercyjnego. Nawet duże obszary można kosić efektywnie i bez konieczności ładowania. Stała prędkość ostrza umożliwia również precyzyjne cięcie. Dzięki solidnej i ergonomicznej konstrukcji ułatwiają one codzienną pracę klientom profesjonalnym.
  • W systemie akumulatorowym AP firma STIHL rozszerza swoją ofertę przecinarek o model STIHL TSA 300: Najmocniejsza obecnie przecinarka akumulatorowa w ofercie STIHL przekonuje użytkowników precyzyjnym cięciem, minimalnym poziomem wibracji oraz optymalnym wyważeniem przy niewielkiej wadze. Maksymalna głębokość cięcia wynosząca 110 milimetrów sprawia, że urządzenie to jest szczególnie przydatne w ogrodnictwie i kształtowaniu krajobrazu — można je włączyć jednym naciśnięciem przycisku, co eliminuje potrzebę czasochłonnego uruchamiania. Dzięki nowej technologii Power Laminat akumulator AP 500 S zapewnia wystarczającą ilość energii na 20 minut pracy. Oprócz standardowo dostarczanego koła tnącego, dwa koła tnące są dostępne jako akcesoria. Diamentowa tarcza tnąca zachwyca szybkością i nawet o 20 procent większą wydajnością cięcia. Do pracy w obszarach wrażliwych na hałas, takich jak obszary mieszkalne, dostępne jest również ciche ostrze tnące, które chroni nie tylko uszy sąsiadów, ale także użytkownika.
  • Dostępne jest również wsparcie w przypadku wyzwań związanych z pracą na dużych wysokościach: Dzięki STIHL HTA 160, obecnie najmocniejszej akumulatorowej podkrzesywarce w ofercie STIHL, profesjonaliści zajmujący się pielęgnacją drzew, właściciele sadów oraz pracownicy sektora publicznego zajmujący się rolnictwem i leśnictwem mogą dotrzeć do gałęzi i martwego drewna znajdujących się na dużych wysokościach, stojąc bezpiecznie na ziemi i usuwając je w czysty sposób. Nawet niesprzyjające warunki pogodowe nie stanowią problemu dzięki akumulatorowi AP 300 S z certyfikatem IPX4.
  • STIHL connect oferuje odpowiednie rozwiązanie cyfrowe, dzięki któremu sprzęt jest zawsze gotowy do użycia. Całkowicie przeprojektowane, oparte na chmurze rozwiązanie systemowe zapewnia profesjonalnym użytkownikom szczegółowy przegląd wszystkich istotnych danych dotyczących narzędzia, takich jak żywotność akumulatora i nadchodzące przeglądy, co przekłada się na efektywne zarządzanie sprzętem, optymalne wykorzystanie mocy i mniej przestojów.

W samą porę na rozpoczęcie sezonu ogrodniczego 2024 firma STIHL przygotowuje się do wprowadzenia na rynek nowych produktów z serii akumulatorowych systemów zasilania AS i AK dla konsumentów:

  • Jeden silnik, wiele zastosowań — oto, na czym polega akumulatorowy KombiMotor STIHL KMA 80 R.
    Szybkozłącze umożliwia podłączenie różnych narzędzi Kombi do jednostki napędowej w celu wykonania szerokiego zakresu prac ogrodniczych, od oczyszczania ścieżek i pól lub spulchniania gleby i przycinania trawy, aż po przycinanie żywopłotów i drzew. Łącznie dostępnych jest 13 narzędzi. Zamiast martwić się o wiele urządzeń, użytkownicy po skończonej pracy muszą schować tylko jedną jednostkę napędową i narzędzia dodatkowe.
  • Akumulatorowy sekator ogrodowy GTA 26 stał się integralną częścią asortymentu urządzeń elektrycznych do użytku na zewnątrz firmy STIHL i został rozszerzony, aby objąć szerszy zakres zastosowań: Dzięki 1,5-metrowemu przedłużeniu możesz wygodnie i bezpiecznie dotrzeć z ziemi nawet do wyżej położonych gałęzi lub trudno dostępnych miejsc. Sekator ogrodowy można szybko i bez użycia narzędzi przestawić, aby przełączać się między pracą blisko ziemi i pracą na wysokości drzew.

Osoby, które lubią spędzać czas w ogrodzie lub cieszyć się naturą, potrzebują odpowiedniego sprzętu, zarówno jeśli chodzi o narzędzia, jak i odzież, którą noszą. Dlatego w sklepie markowym STIHL znajdziesz wiele nowych, funkcjonalnych i stylowych elementów garderoby w fasonach unisex, które sprawdzą się zarówno w ogrodzie czy podczas wycieczek na łonie natury, jak i w miejskim otoczeniu. Kolekcja bazuje na kolorystyce marki STIHL, a odcienie od jaskrawego pomarańczu po rdzę przewijają się w całej kolekcji. W ofercie zabawek znajdują się również nowości, takie jak specjalny zestaw TIMBERSPORTS® firmy PLAYMOBIL, a także klasyki, jak np. piła łańcuchowa-zabawka przypominająca wyglądem i w dotyku maszynę STIHL MS 500i. Fakt, że zabawkowa piła łańcuchowa STIHL stanowi klasę samą w sobie, potwierdził również TÜV Rheinland, który w imieniu STIHL poddał ją testowi porównawczemu z produktami innych producentów i przyznał jej najwyższą notę 1,9.

Nowe atrakcje STIHL TIMBERSPORTS®

Sezon sportów drwali 2023 zakończył się Mistrzostwami Świata STIHL TIMBERSPORTS® w Stuttgarcie, które były szczególnym wydarzeniem. Ten entuzjazm i duch będą się utrzymywać w 2024 roku, a w harmonogramie znajdą się już takie wydarzenia jak World Trophy i Rookie World Championship w Mediolanie we Włoszech (25 maja) oraz Mistrzostwa Świata w Tuluzie we Francji (8/9 listopada). Na przykład European Trophy (29 września) w Bellinzonie w Szwajcarii nie będzie mniej emocjonujący niż jakiekolwiek inne międzynarodowe zawody TIMBERSPORTS® w 2024 roku.

Kontakt dla prasy

może Cię to również zainteresować