Waiblingen, 23.04.2024 | Korporacyjny komunikat prasowy
Pobierz komunikat prasowy:
Pobierz arkusz informacyjny za rok fiskalny 2023:
Pobierz dodatkowe informacje o produkcie:
Pobierz obrazy komunikatu prasowego:
Podpis pod obrazkiem 1: Michael Traub, dyrektor generalny STIHL:„STIHL jest na dobrej drodze do zajęcia pozycji lidera w segmencie akumulatorów.”
Podpis pod obrazkiem 2: STIHL nieustannie poszerza swoją ofertę akumulatorów i prezentuje nową przecinarkę akumulatorową STIHL TSA 300 – wydajny model do wszechstronnych zastosowań.
Podpis pod obrazkiem 2: Konferencja prasowa finansowa STIHL 2024 (od lewej): Martin Schwarz (Członek Zarządu ds. Produkcji i Materiałów), Anke Kleinschmit (Członek Zarządu ds. Badań i Rozwoju), dr Michael Prochaska (Członek Zarządu ds. Zasobów Ludzkich i Spraw Prawnych), Michael Traub (Przewodniczący Zarządu), Sarah Gewert (Członek Zarządu ds. Marketingu i Sprzedaży), Ingrid Jägering (Członek Zarządu ds. Finansów) i dr Stefan Caspari (Dyrektor ds. Komunikacji Korporacyjnej i Public Relations).
Podpis pod obrazkiem 2: Michael Traub, prezes zarządu STIHL, na konferencji prasowej poświęconej finansom w 2024 r.
Podpis pod obrazkiem 5: Podczas konferencji prasowej poświęconej wynikom finansowym w 2024 r. dyrektor generalny STIHL Michael Traub zaprezentował nową przecinarkę TSA 300, obecnie najmocniejszą przecinarkę akumulatorową w ofercie produktów STIHL.
Grupa STIHL, wiodący producent pilarek łańcuchowych i urządzeń elektrycznych do zastosowań zewnętrznych, kontynuowała z powodzeniem wdrażanie swojej strategii akumulatorowej w roku obrotowym 2023. Działające na rynku międzynarodowym przedsiębiorstwo rodzinne zwiększyło udział sprzedaży narzędzi zasilanych akumulatorowo do 24 procent — w porównaniu z 20 procentami w roku poprzednim. W rezultacie niemal co czwarty sprzedawany produkt STIHL jest zasilany bateryjnie. Michael Traub, prezes zarządu STIHL, mówi: „STIHL jest na dobrej drodze do objęcia pozycji lidera w segmencie akumulatorów. Nasi klienci wiedzą, że mogą polegać na wysokiej jakości naszych produktów i usług.” Jednocześnie miniony rok fiskalny charakteryzował się wieloma wyzwaniami. Po latach wyjątkowo dynamicznego wzrostu w czasie pandemii koronawirusa cała branża weszła obecnie w fazę konsolidacji. Przychody Grupy STIHL w roku obrotowym 2023 wyniosły łącznie 5,3 mld euro (rok poprzedni: 5,5 miliarda euro). Pomimo nieznacznego spadku o 4,1 proc. w ujęciu rok do roku, przychody nadal były na znacznie wyższym poziomie niż przed pandemią koronawirusa. Na przychody wpłynął również negatywny wpływ kursów walut. Gdyby nie uwzględnić wpływu kursów walut, spadek przychodów wyniósłby zaledwie 1,1 procent. Liczba pracowników na całym świecie spadła o 3,6 procent do 19 805 na dzień 31 grudnia 2023 r. (rok poprzedni: 20 552).
„Po trzech latach niezwykle dynamicznego wzrostu w 2023 roku stanęliśmy w obliczu spadającego popytu” – wyjaśnia Traub. „Ta faza, którą przeżyliśmy z powodu pandemii koronawirusa, dobiegła końca. Lockdowny i ograniczenia w podróżowaniu wywołały efekt kokonu. Pielęgnacja domu i ogrodu cieszyła się dużą popularnością, a wielu konsumentów inwestowało w nowe narzędzia. Wysoka inflacja i rosnące stopy procentowe osłabiły nastroje konsumentów. Ponadto dealerzy i detaliści mają teraz mnóstwo zapasów, które muszą najpierw wyprzedać”.
W skali globalnej w 2023 r. rozwój sytuacji różnił się w zależności od regionu. Przegląd rynków:
Segment akumulatorów nadal rośnie
Podczas gdy sprzedaż produktów zasilanych benzyną znacząco spadła, sprzedaż akumulatorów i kosiarek iMow wzrosła obiecująco. Zwłaszcza w Europie Zachodniej i Ameryce Północnej napęd akumulatorowy odgrywa już ważną rolę i w nadchodzących latach będzie zyskiwał jeszcze większe znaczenie. STIHL stawia sobie za cel zwiększenie udziału sprzedaży produktów zasilanych bateryjnie do co najmniej 35 proc. do 2027 r. i osiągnięcie celu 80 proc. do 2035 r. Rozszerzenie oferty produktów i usług akumulatorowych STIHL jest w pełnym toku, zarówno jeśli chodzi o asortyment produktów przenośnych, jak i o wprowadzanie nowych produktów na kółkach. Przykładowo, w styczniu 2024 roku firma STIHL wprowadziła na rynek pierwszą zasilaną akumulatorem kosiarkę o zerowym promieniu skrętu — kosiarkę samojezdną zasilaną akumulatorem z technologią zerowego promienia skrętu — na swoim największym i najważniejszym rynku, w Stanach Zjednoczonych. Tylko w ciągu najbliższych dwóch lat na światowy rynek ma trafić trzydzieści nowych produktów zasilanych bateryjnie.
STIHL jest dobrze przygotowany na przyszłość
„Od 2019 roku firma STIHL odnotowała wzrost o ponad 30 procent” — mówi Traub. „W tej chwili zmierzamy w kierunku normalizacji wzrostu. Niezależnie od tego, nadal realizujemy naszą długoterminową strategię, której celem jest osiągnięcie podwójnej pozycji lidera technologicznego: przewodzenia zrównoważonej transformacji w segmencie narzędzi zasilanych bateriami i benzyną. Zastępowanie produktów zasilanych benzyną produktami zasilanymi bateriami postępuje w szybkim tempie. Wymaga to od nas pełnej mocy transformacji, do której podchodzimy z pozycji siły. Jednocześnie trend ten potwierdza, że jesteśmy na dobrej drodze. Nadal koncentrujemy nasze inwestycje na technologii akumulatorowej przyszłości i jesteśmy przekonani, że zrealizujemy nasze ambitne plany rozwoju.”
Nowy zakład w Oradei w Rumunii, w którym będą produkowane narzędzia zasilane akumulatorem, rozpocznie działalność w 2025 roku. Uroczystość wmurowania kamienia węgielnego miała miejsce pod koniec marca 2024 roku. Od połowy 2024 roku w siedzibie firmy założycielskiej w Waiblingen będą produkowane także narzędzia zasilane akumulatorowo. Firma ogłosiła, że w roku 2025 rozpocznie również produkcję silników EC do profesjonalnych produktów zasilanych akumulatorowo w swojej głównej fabryce w Niemczech, aby jeszcze bardziej zwiększyć głębokość produkcji narzędzi zasilanych akumulatorowo.
Wysoki wskaźnik kapitału własnego umożliwia strategiczne inwestycje
Przy wysokim wskaźniku kapitału własnego wynoszącym 65,9 procent (rok poprzedni: Dzięki solidnej strukturze bilansu (61,9 proc.) i stabilnemu bilansowi Grupa kontynuowała finansowanie kluczowych strategicznych inwestycji wewnętrznych w 2023 r. W nowe technologie oraz międzynarodową sieć produkcji i sprzedaży zainwestowano ok. 432 mln euro, co stanowi większą kwotę niż w 2022 r. (404 mln euro). Nakłady inwestycyjne po raz kolejny przekroczyły poziom amortyzacji. Jak wyjaśnia Traub: „W perspektywie średnio- i długoterminowej planujemy dalszy wzrost, szczególnie w sektorze akumulatorów. Dzięki naszej długoterminowej strategii inwestycyjnej przygotowujemy naszą globalną produkcję i sieć wytwórczą do zwiększonego popytu na akumulatory”.
Główne działania obejmowały:
Firma założycielska STIHL odnotowuje spadek sprzedaży
Niemiecka firma założycielska ANDREAS STIHL AG & Co. KG osiągnęła w 2023 r. przychód w wysokości 1,6 mld euro (rok poprzedni: 1,8 mld euro), co odpowiada spadkowi o 11,4 proc. Liczba pracowników w niemieckich oddziałach wzrosła nieznacznie o 1 procent w ujęciu rok do roku i na dzień 31 grudnia 2023 r. wynosiła 6003 pracowników, z czego 4268 pracowało w Waiblingen, 254 w Ludwigsburgu, 494 w Fellbach, 904 w Weinsheim i 83 w Wiechs am Randen. W STIHL Vertriebszentrale AG & Co. KG w Dieburgu zatrudnionych było 323 pracowników.
Nakłady inwestycyjne wzrosły znacząco w porównaniu z rokiem poprzednim i wyniosły około 163 mln euro (rok poprzedni: 136 milionów euro). Dużą część tej sumy stanowiły inwestycje budowlane i budowlane, w tym nowe muzeum firmy, STIHL Brand World w Waiblingen, którego otwarcie planowane jest na 2023 rok. Muzeum przybliża prawie 100-letnią historię firmy i marki. Szczególną atrakcją wystawy jest kompleksowa platforma wiedzy zatytułowana „Fascynacja lasem”. Świat marki STIHL jest otwarty dla szerokiej publiczności w weekendy. Zainwestowano również w nowe maszyny i urządzenia, w tym w nową specjalistyczną prasę hydrauliczną o wartości 3 milionów euro, wyposażoną w specjalnie dostosowany system przenośników, który umożliwi bardziej elastyczną produkcję w Waiblingen.
STIHL pozostaje optymistą
Jako niezależna firma rodzinna, STIHL jest w stanie planować i działać długoterminowo pomimo obecnych wyzwań. Traub podchodzi z ostrożnym optymizmem do bieżącego roku: „W obecnych warunkach liczymy na nieznaczny wzrost w drugiej połowie 2024 roku”. Nadal kładziemy nacisk na ogólną rozbudowę i odnowę oferty produktów STIHL, zarówno do użytku prywatnego, jak i profesjonalnego. Opracowywanie wydajnych rozwiązań ładowania produktów zasilanych bateryjnie, zwłaszcza w segmencie profesjonalnym, odgrywa szczególnie ważną rolę. Dzięki temu ludzie będą mogli bez przeszkód korzystać z narzędzi zasilanych akumulatorem przez cały dzień i pracować w otoczeniu natury. Podobnie firma STIHL nadal inwestuje w funkcjonalność swoich produktów i akcesoriów w zakresie Internetu rzeczy, w rozbudowę globalnych kanałów sprzedaży poprzez dodanie rozwiązań e-commerce i rozbudowę globalnej sieci specjalistycznych dealerów. Wreszcie, co nie mniej ważne, ważną rolę odgrywa również rozwój specjalnych produktów przeznaczonych na rynki wschodzące, co pozwala lepiej wykorzystać potencjał tamtejszego rynku.
Innowacje produktowe STIHL dla użytkowników profesjonalnych i konsumentów
Urządzenia elektryczne do użytku na zewnątrz zasilane akumulatorem stały się niezastąpione i stały się już częścią codziennej pracy wielu profesjonalistów z branży ogrodniczej i kształtowania krajobrazu, zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym. Jednak postęp technologiczny sprawia, że można je teraz stosować także w miejscach, w których wcześniej używano niemal wyłącznie urządzeń zasilanych benzyną, np. na placach budowy.
W samą porę na rozpoczęcie sezonu ogrodniczego 2024 firma STIHL przygotowuje się do wprowadzenia na rynek nowych produktów z serii akumulatorowych systemów zasilania AS i AK dla konsumentów:
Osoby, które lubią spędzać czas w ogrodzie lub cieszyć się naturą, potrzebują odpowiedniego sprzętu, zarówno jeśli chodzi o narzędzia, jak i odzież, którą noszą. Dlatego w sklepie markowym STIHL znajdziesz wiele nowych, funkcjonalnych i stylowych elementów garderoby w fasonach unisex, które sprawdzą się zarówno w ogrodzie czy podczas wycieczek na łonie natury, jak i w miejskim otoczeniu. Kolekcja bazuje na kolorystyce marki STIHL, a odcienie od jaskrawego pomarańczu po rdzę przewijają się w całej kolekcji. W ofercie zabawek znajdują się również nowości, takie jak specjalny zestaw TIMBERSPORTS® firmy PLAYMOBIL, a także klasyki, jak np. piła łańcuchowa-zabawka przypominająca wyglądem i w dotyku maszynę STIHL MS 500i. Fakt, że zabawkowa piła łańcuchowa STIHL stanowi klasę samą w sobie, potwierdził również TÜV Rheinland, który w imieniu STIHL poddał ją testowi porównawczemu z produktami innych producentów i przyznał jej najwyższą notę 1,9.
Nowe atrakcje STIHL TIMBERSPORTS®
Sezon sportów drwali 2023 zakończył się Mistrzostwami Świata STIHL TIMBERSPORTS® w Stuttgarcie, które były szczególnym wydarzeniem. Ten entuzjazm i duch będą się utrzymywać w 2024 roku, a w harmonogramie znajdą się już takie wydarzenia jak World Trophy i Rookie World Championship w Mediolanie we Włoszech (25 maja) oraz Mistrzostwa Świata w Tuluzie we Francji (8/9 listopada). Na przykład European Trophy (29 września) w Bellinzonie w Szwajcarii nie będzie mniej emocjonujący niż jakiekolwiek inne międzynarodowe zawody TIMBERSPORTS® w 2024 roku.