Waiblingen, 28.4.2020 | Komunikat prasowy firmy
Grupa STIHL osiągnęła w roku obrotowym 2019 przychody w wysokości 3,93 miliarda euro. Stanowi to wzrost o 4 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim (3,78 mld euro). Gdyby wykluczyć wpływ kursów walutowych, wzrost przychodów wyniósłby około 2,7 procent. Prezes Zarządu STIHL Dr. Bertram Kandziora wyjaśnił na dorocznej konferencji prasowej firmy: „Pomimo licznych wyzwań w ubiegłym roku, udało nam się odnotować wzrost przychodów Grupy. Jednocześnie narastające konflikty handlowe, słabnąca gospodarka światowa i niekorzystne warunki pogodowe odcisnęły swoje piętno. Ponadto coraz częściej obserwuje się zastępowanie produktów benzynowych produktami zasilanymi akumulatorami bezprzewodowymi. Podczas gdy sprzedaż produktów akumulatorowych wzrosła, popyt na produkty benzynowe spadł. Sprzedaż utrzymała się na stabilnym poziomie. Pierwszy kwartał tego roku został już negatywnie dotknięty globalnym rozprzestrzenianiem się COVID-19. „Po bardzo dobrym styczniu i lutym, pierwszy kwartał był porównywalny z wynikiem z ubiegłego roku. Biorąc pod uwagę zamknięcie salonów sprzedaży w wielu krajach, zakładamy, że w drugim kwartale nastąpi zauważalny spadek. „Jednak w perspektywie średnioterminowej pozostajemy optymistami” – powiedział prezes zarządu STIHL. Jako firma rodzinna ponosimy dużą odpowiedzialność wobec naszych pracowników w czasie kryzysu związanego z koronawirusem. Oznacza to, że dokładamy wszelkich starań, aby zabezpieczyć miejsca pracy i, w miarę możliwości, kontynuować działanie linii produkcyjnych i zaopatrywać naszych dealerów – oczywiście w ścisłej współpracy z władzami sanitarnymi i zgodnie z rygorystycznymi i regulacyjnymi środkami ochronnymi w zakładach. W końcu mamy też odpowiedzialność wobec ponad 53 000 dealerów i milionów klientów”, powiedział dr. Kandziora.
W 2019 roku poszczególne rynki prezentowały bardzo zróżnicowany obraz. Sprzedaż rozwijała się korzystnie w Europie Zachodniej i Wschodniej, z wyłączeniem Rosji. Ameryka Północna, która przez wiele lat była motorem napędowym wzrostu Grupy STIHL, odnotowała niewielki spadek. Trend ten jest przede wszystkim spowodowany chłodną i mokrą pogodą na początku sezonu ogrodniczego. W Azji firma odnotowała nieznaczny wzrost sprzedaży jednostkowej. Szczególnie dobrze rozwijały się Indie, gdzie odnotowano dwucyfrowy wzrost. Sprzedaż jednostkowa w Afryce, gdzie firma posiada spółkę zależną w Republice Południowej Afryki, a od 2017 r. również drugą spółkę zależną w Kenii, utrzymuje się na tym samym poziomie co w roku poprzednim. „W zeszłym roku jeszcze bardziej rozszerzyliśmy sieć dealerską STIHL. Klienci mogą teraz udać się do ponad 53 000 dealerów na całym świecie, aby kupić produkty STIHL i uzyskać sprawdzoną, profesjonalną poradę oraz pomoc techniczną”, powiedział dr. Kandziora.
Liczba pracowników w grupie spadła o 2,3 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. Na dzień 31 grudnia 2019 r. firma STIHL zatrudniała łącznie 16 722 osoby.
Niemiecka spółka macierzysta ANDREAS STIHL AG & Co. KG osiągnęła w 2019 roku umiarkowany wzrost przychodów o 0,8 procent do 1,21 miliarda euro (rok poprzedni: 1,2 miliarda euro). Przyczyniła się do tego również zmiana asortymentu produktów. Na przykład w ubiegłym roku sprzedano więcej produktów o wyższej wartości niż w roku poprzednim. Z drugiej strony, sprzedaż jednostkowa spółki dominującej spadła. „Mimo to rodzinna firma STIHL nadal zajmuje silną pozycję w Niemczech” – powiedział dr. Kandziora. Inwestycje w 2019 r. wyniosły 134 mln euro (rok poprzedni: 124 milionów euro). Większa część inwestycji została przeznaczona na rozbudowę centrum logistycznego w Ludwigsburgu, dobudowanie pięter do centrum logistyki produkcyjnej w Waiblingen-Neustadt, a także modernizację siedziby firmy założycielskiej i budowę świata marki STIHL w Waiblingen.
Liczba pracowników ANDREAS STIHL AG & Co. KG wzrosła o 1,9 procent w porównaniu z poprzednim rokiem sprawozdawczym. Na dzień 31 grudnia 2019 r. zatrudnienie w spółce dominującej wynosiło 5090 osób. Z tej liczby 3626 osób było zatrudnionych w Waiblingen, 247 w Ludwigsburgu, 395 w Fellbach, 755 w Weinsheim i 67 w Wiechs am Randen.
Pierwszy kwartał bieżącego roku został poważnie dotknięty ogólnoświatowymi środkami mającymi na celu powstrzymanie pandemii koronawirusa. Firma STIHL rozpoczęła rok od wzrostu sprzedaży i przychodów, ale rozprzestrzenianie się koronawirusa zaczęło negatywnie wpływać na działalność firmy już w marcu. STIHL przewiduje, że w 2020 roku nastąpi ogólny spadek sprzedaży. Jednak ze względu na bardzo dynamiczną sytuację, skutków działań podjętych w celu przeciwdziałania pandemii nie da się jeszcze przewidzieć z całą pewnością. „Dzięki naszej dużej elastyczności możemy szybko reagować na zmiany na rynkach. „Jesteśmy optymistami w perspektywie średnio- i długoterminowej” – powiedział dr. Kandziora. STIHL spodziewa się, że po zakończeniu kryzysu związanego z koronawirusem rynki ponownie nabiorą dynamiki, a sprzedaż jednostkowa wzrośnie. Mimo to stoimy przed szeregiem wyzwań, z którymi musimy się zmierzyć: Oprócz kontynuowania działalności biznesowej w czasie, gdy produkcja i sprzedaż są znacznie ograniczone w związku z pandemią, musimy zmierzyć się z rosnącą konkurencją w segmencie akumulatorów. Ponadto w 2020 roku można spodziewać się osłabienia globalnej koniunktury. Aby sprostać tym wyzwaniom, wdrożyliśmy szereg projektów mających na celu zwiększenie efektywności i obniżenie kosztów w firmie. Firma STIHL przetrwała już niejeden kryzys od momentu swojego powstania, ponad 90 lat temu. Jestem przekonany, że przezwyciężymy również ten światowy kryzys związany z koronawirusem. Chciałbym szczególnie podziękować naszym pracownikom za ogromne zaangażowanie, przestrzeganie absolutnie niezbędnych środków bezpieczeństwa, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się koronawirusa, oraz wzorową współpracę w grupie” – podkreślił dr. Kandziora.
W pierwszej połowie roku firma STIHL zapowiedziała szereg nowości produktowych w segmencie akumulatorowym, benzynowym i cyfrowym.
W sam raz na rozpoczęcie sezonu outdoorowego nowa kolekcja jest już dostępna w internetowym sklepie firmowym STIHL pod adresem www.stihl-markenshop.de. Klienci i fani marki znajdą tu wszystko, co rozgrzewa serca prawdziwych entuzjastów STIHL – od ekskluzywnie zaprojektowanych tekstyliów i akcesoriów, przez drewniane zabawki, po historyczne modele i artykuły dla fanów. O popularności tego konceptu świadczy m.in. fakt, że uniwersalny pojemnik do przechowywania „Contra Lightning” otrzymał nagrodę Promotional Gift Award 2020 w kategorii specjalnego designu.
Obecne środki mające na celu powstrzymanie koronawirusa mają również wpływ na sporty drwali. Z tego powodu wszystkie zaplanowane wydarzenia z cyklu STIHL TIMBERSPORTS® Extreme Sport Series do końca czerwca – w tym World Trophy, które miało się odbyć pod koniec maja w Wiedniu – zostały oficjalnie odwołane. W zależności od rozwoju sytuacji, decyzja dotycząca pozostałej części sezonu międzynarodowego zostanie podjęta w sposób przemyślany i odpowiedzialny. Dotyczy to również Mistrzostw Świata w Szwecji, które odbędą się na początku listopada.